فهرس المقالات محمدباقر فرقانی اوزرودی


  • المقاله

    1 - بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر عملکرد سازمانی با اثر میانجی شادی در کار معلمان تربیت بدنی
    پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1401
    هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر عملکرد سازمانی با اثر میانجی شادی در کار معلمان تربیت بدنی است. ماهیت این تحقیق کاربردی و روش تحقیق پیمایشی- تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق نیز شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان مازندران به تعداد 1593 بوده که براساس جدول مور أکثر
    هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر عملکرد سازمانی با اثر میانجی شادی در کار معلمان تربیت بدنی است. ماهیت این تحقیق کاربردی و روش تحقیق پیمایشی- تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق نیز شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان مازندران به تعداد 1593 بوده که براساس جدول مورگان 364 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و نرم‌افزار 23 SPSSو Amos انجام شد. نتایج نشان داد که سکوت سازمانی بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی اثر منفی و معناداری دارد. سکوت سازمانی و شادی در کار معلمان تربیت بدنی اثر منفی و معناداری نشان داد. شادی در کار، بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی اثر مثبت و معناداری دارد. در مسیر ارتباط سکوت سازمانی و عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی، عامل شادی در کار می‌تواند به عنوان میانجی موثر بوده و موجب بهبود عملکرد سازمانی شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی معیارهای استعدادیابی ورزشکاران رشته تنیس روی میز با روش ارزیابی استعداد
    پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت , العدد 9 , السنة 3 , بهار 1403
    هدف پژوهش حاضر شناسایی معیارهای استعدادیابی ورزشکاران رشته تنیس روی میز با روش ارزیابی استعداد بود. به همین منظور، 40 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر حاضر در مسابقات قهرمانی تنیس روی میز آموزشگاه¬های استان مازندران در مقطع ابتدایی با میانگین سنّی 8/1±83/10 سال، میانگین قد أکثر
    هدف پژوهش حاضر شناسایی معیارهای استعدادیابی ورزشکاران رشته تنیس روی میز با روش ارزیابی استعداد بود. به همین منظور، 40 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر حاضر در مسابقات قهرمانی تنیس روی میز آموزشگاه¬های استان مازندران در مقطع ابتدایی با میانگین سنّی 8/1±83/10 سال، میانگین قد 7/5±76/145 سانتیمتر و میانگین وزن 39/2±34/46 کیلوگرم، به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور تعیین شاخص¬های استعدادیابی به روش ارزیابی استعدادیابی، شاخص¬های دویدن با حداکثر سرعت، چابکی، پرش عمودی، با سرعت دریبل زدن، ارزیابی نمودن هدف، مهارت¬های توپی، پرتاب کردن توپ، آزمون زمان واکنش و مهارت پیش‌بینی مورد سنجش قرار گرفته و با رتبه¬های بدست آمده در مسابقات مقایسه شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و آزمون تی با استفاده از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس. نسخه 23 استفاده شد. یافته¬های پژوهش بیانگر آن است که بین شاخص¬های استعدادیابی و رتبه¬های بدست آمده، رابطه معناداری وجود دارد و شاخص¬های استعدادیابی را می¬توان به عنوان فاکتورهای اولیه جهت شناسایی افراد مستعد در رشته تنیس روی میز مورد استفاده قرار داد. بنابراين، مربیان و استعدادیابان مي-توانند افراد دارای شاخص¬های قوي در فرآیند استعدادیابی را شناسایی کرده و از اين دستورالعمل براي بهبود فرآیند استعدادیابی بهره ببرند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1401
    هدف از تحقیق حاضر، تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کلیه مدیران، مربیان، بازیکنان و صاحب نظران فوتبال پایه کشور (حدود 3500 نفر) بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 346 نفر به صورت تصادفی ط أکثر
    هدف از تحقیق حاضر، تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کلیه مدیران، مربیان، بازیکنان و صاحب نظران فوتبال پایه کشور (حدود 3500 نفر) بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 346 نفر به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با مصاحبه 15 نفر از اساتید دانشگاهی با سابقه مربیگری در فوتبال پایه در 41 گویه و 12 عامل در مقیاس پنج ارزشی لیکرت استفاده شد و روایی و پایایی آن توسط 10 نفر از اساتید دانشگاهی تایید شد (79/0=α). برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و در نهایت تاییدی و نرم افراز لیزال و اس.پی.اس.اس نسخه 22 استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که سابقه فعالیت پاسخ دهندگان در حوزه فوتبال 18/6±84/12 سال و 02/3±36/8 سال در رده های فوتبال پایه بود. 12 معیار ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه به ترتیب اولویت عبارتند از: شیوه آموزش، آموزش و تجربه مربیگری، مسئولیت‌های شغلی مربیگری، مهارت‌های روان شناختی و ارتباط با شاگردان، ایجاد محیط تمرینی لذت بخش، ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری، دانش فوتبال پایه، مشارکت در شناسایی و پرورش استعدادها، نظارت بر عملکرد و پیشرفت شاگردان، ارتباط با مسولین و والدین، مراقبت از وسایل و تجهیزات، مستندسازی اطلاعات ورزشکاران تدوین شدند. پیشنهاد می‌شود که مسئولین آموزش فدراسیون فوتبال در برای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه از این معیارها استفاده نمایند تا زمینه رشد و شکوفایی نوآموزان فوتبال در آینده بر اساس معیار‌های علمی را فراهم کنند. تفاصيل المقالة