مدل پاردایمی تحقق فرهنگ خون صلح در راستای صلح و سازش و کاهش جرم میان اقوام
الموضوعات : دستاوردهای نوین در حقوق عمومیاحمد عباسی دره بیدی 1 , طیبه زارعی 2 , مریم محبی پور 3
1 - گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه معارف،واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران.
3 - گروه علوم قران و حدیث، دانشگاه علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدل پاردایمی#خون صلح#کاهش جرم#استان کرمانشاه#نظریه داده بنیاد#نخبگان,
ملخص المقالة :
پدیده خون صلح یکی از شیوههای صلح و سازش و از راهکارهای مهم در راستای کاهش جرم و حفظ اتحاد و انسجام میان اقوام است. هدف پژوهش حاضر بررسی زمینههای تحقق فرهنگ خون صلح در تعاملات انسانی در راستای صلح و سازش میان اقوام و کاهش جرم است. رویکرد پژوهش تفسیری- برساختی و روش آن کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد جهت تحلیل دادهها است. نمونهگیری در دسترس و از میان افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر به شیوه نظری با توجه به اشباع دادهها است. به منظور گردآوری دادهها با 22 نفر از نخبگان استان کرمانشاه مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. یافتههای پژوهش شامل 340 مفهوم اولیه، 67 مضمون فرعی و 18 مضمون اصلی بود که مقوله هسته تحقق فرهنگ خون صلح با توجه به شرایط علی (4 مضمون)، شرایط زمینهای (5 مضمون)، شرایط مداخله گر (4 مضمون)، راهبردها(4 مضمون)، پیامدها (2مضمون) برساخت گردید و الگوی نهایی پژوهش ارائه گردید.
ارجمندی، غالمرضا؛ نوروزی، ابوالقاسم (1389)، «حل منازعات قومی در میان عشایر بختیاری شهرستان ایذه: رسم "خون بری" یا "خون بس"«، نشریه بررسی مسائل اجتماعی ایران، دوره اول، شماره اول، .1-44صص
باریکو، الساندرو (1398).خون بس، ترجمه امیرمحمد جوادی، چاپ دوم، تهران: کتاب پارسه.
بخشی، زیبا (1384) خونبس در کهگیلویه و بویراحمد، چاپ اول، یاسوج: سازمان بسیج دانشجویی.
خانمحمدی، کریم؛ احسانی، حکیمه(1397) « مطالعه انسانشناختی پدیده »خونبس« در منطقه صیدون خوزستان»، اسالم و مطالعات اجتماعی، شماره 21 ،صص 169-140.
دهخدا، علی اکبر (1390)،فرهنگ متوسط دهخدا، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
ربانی خوراسگانی، علی؛ عباس زاده، محمد (1388)، «رویکرد نظریۀ زمینهای روش نرم یا سخت«جامعه شناسی کاربری، دوره20 ،شماره4 ،پیاپی 4 ،صص 183-169.
رضوی فرد، بهزاد؛ مرادقلی، حسین؛ ضرغامی، سیروس (1395) « بررسی آثار ترمیمی اجرای مراسم خون صلح؛ مطالعه موردی استان کرمانشاه«، مجله حقوقی دادگستری، سال هشتادم، شماره 94 ،صص 238-218.
شامبیانی، هوشنگ (1383)حقوق کیفری اختصاصی، جلد اول، تهران: مجد.
صدیق سروستانی، رحمت اله(1383)آسیبهای اجتماعی، تهران: آن.
غالمی، حسین؛ مرداقلی، حسین (1394) «خون صلح؛ حل و فصل سنتی قتل»، پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی، شماره 5 ،صص 184 -159 .
فراستخواه، مسعود )1395 .)روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی)چاپ دوم(، تهران: آگاه.
کیپنربرگ، جولیان (1383)،تاریخ حقوق کیفی بین النهرین، ترجمه علی حسین نجف ابرندآبادی و حسین بادامچی، تهران: سمت.
گل محمدی، زهرا )1379 .)خون بس و عشقهای خیابانی، چاپ اول، شیراز: تخت جمشید.
محمدپور، احمد (1390)،روش تحقیق کیفی، ضد روش2 ،مراحل و رویه های علمی در روش شناسی کیفی، جلد دوم، تهران: جامعه شناسان.
نامیان، فاطمه؛ عشایری، طاها؛ صالحی، حوریه سادات؛ سیفی، محمدرضا (1399) خون بس در فرهنگ سنتی ایران: تحلیل کارکردگرایانه از منظر دورکیم«، نشریه فرهنگ مردم ایران، شماره 60 ،صص 107-130.
Glaser, B. (2017). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Rutledge
Otuya, R., Kibas, P., & Otuya, J. (2013). A proposed approach for teaching entrepreneurship education in Kenya. Commit ment, 4(8): 204-209.
Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology: An overview. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.),Handbook of qualitative research(pp. 273–285). Sage Publications, Inc.