The paradigmatic model of realizing the blood culture of peace in line with peace and compromise and reducing crime among ethnic groups
Subject Areas : Recent Developments in public lawAhmad Abbasi Darehbidi 1 , tayebeh zareie 2 , Maryam Mohebbipour 3
1 - Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Education, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
3 - Department of Quranic and Hadith Sciences, Tehran University of Research Sciences, Tehran, Iran
Keywords: Peace blood#Elites#Kermanshah province, crime reduction#Paradigm Model#foundational data theory,
Abstract :
The phenomenon of "peace blood" is one of the methods of peace and compromise and one of the important solutions in order to reduce crime and maintain unity and cohesion among ethnic groups. The purpose of the present research is to investigate the fields of realizing the blood culture of peace in human interactions in the direction of peace and reconciliation between ethnic groups and crime reduction. The approach of interpretative-constructive research and its qualitative method is based on data theory as the foundation for data analysis. Sampling is available and among people with master's degree and above in a theoretical way due to data saturation. In order to collect data, a semi-structured interview was conducted with 22 elites of Kermanshah province. The findings of the research included 340 primary concepts, 67 sub-themes and 18 main themes, the core category of which is "realization of the blood culture of peace" according to causal conditions (4 themes), contextual conditions (5 themes), intervening conditions (4 theme), strategies (4 themes), consequences (2 themes) were created and the final model of the research was presented.
ارجمندی، غالمرضا؛ نوروزی، ابوالقاسم (1389)، «حل منازعات قومی در میان عشایر بختیاری شهرستان ایذه: رسم "خون بری" یا "خون بس"«، نشریه بررسی مسائل اجتماعی ایران، دوره اول، شماره اول، .1-44صص
باریکو، الساندرو (1398).خون بس، ترجمه امیرمحمد جوادی، چاپ دوم، تهران: کتاب پارسه.
بخشی، زیبا (1384) خونبس در کهگیلویه و بویراحمد، چاپ اول، یاسوج: سازمان بسیج دانشجویی.
خانمحمدی، کریم؛ احسانی، حکیمه(1397) « مطالعه انسانشناختی پدیده »خونبس« در منطقه صیدون خوزستان»، اسالم و مطالعات اجتماعی، شماره 21 ،صص 169-140.
دهخدا، علی اکبر (1390)،فرهنگ متوسط دهخدا، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
ربانی خوراسگانی، علی؛ عباس زاده، محمد (1388)، «رویکرد نظریۀ زمینهای روش نرم یا سخت«جامعه شناسی کاربری، دوره20 ،شماره4 ،پیاپی 4 ،صص 183-169.
رضوی فرد، بهزاد؛ مرادقلی، حسین؛ ضرغامی، سیروس (1395) « بررسی آثار ترمیمی اجرای مراسم خون صلح؛ مطالعه موردی استان کرمانشاه«، مجله حقوقی دادگستری، سال هشتادم، شماره 94 ،صص 238-218.
شامبیانی، هوشنگ (1383)حقوق کیفری اختصاصی، جلد اول، تهران: مجد.
صدیق سروستانی، رحمت اله(1383)آسیبهای اجتماعی، تهران: آن.
غالمی، حسین؛ مرداقلی، حسین (1394) «خون صلح؛ حل و فصل سنتی قتل»، پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی، شماره 5 ،صص 184 -159 .
فراستخواه، مسعود )1395 .)روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی)چاپ دوم(، تهران: آگاه.
کیپنربرگ، جولیان (1383)،تاریخ حقوق کیفی بین النهرین، ترجمه علی حسین نجف ابرندآبادی و حسین بادامچی، تهران: سمت.
گل محمدی، زهرا )1379 .)خون بس و عشقهای خیابانی، چاپ اول، شیراز: تخت جمشید.
محمدپور، احمد (1390)،روش تحقیق کیفی، ضد روش2 ،مراحل و رویه های علمی در روش شناسی کیفی، جلد دوم، تهران: جامعه شناسان.
نامیان، فاطمه؛ عشایری، طاها؛ صالحی، حوریه سادات؛ سیفی، محمدرضا (1399) خون بس در فرهنگ سنتی ایران: تحلیل کارکردگرایانه از منظر دورکیم«، نشریه فرهنگ مردم ایران، شماره 60 ،صص 107-130.
Glaser, B. (2017). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Rutledge
Otuya, R., Kibas, P., & Otuya, J. (2013). A proposed approach for teaching entrepreneurship education in Kenya. Commit ment, 4(8): 204-209.
Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology: An overview. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.),Handbook of qualitative research(pp. 273–285). Sage Publications, Inc.