بررسی اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر راهحلهای چندگانه در توسعه تفکر خلاق و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان دوره اول متوسطه
الموضوعات :
معصومه موذن زاده
1
(معلم)
نعمت الله موسی پور
2
(عضو هیئت علمی)
صادق نصری
3
(عضو هیئت علمی)
مریم صفرنواده
4
(عضو هیت علمی)
الکلمات المفتاحية: راه حل های چندگانه, پیشرفت تحصیلی , خلاقیت, تفکر خلاق, آموزش ریاضی.,
ملخص المقالة :
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر راهحلهای چندگانه در توسعه تفکر خلاق و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان دوره اول متوسطه بوده است . روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که به شکل پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل 40 نفراز دانش آموزان اول متوسطه دوره دیده آموزش راهحل های چندگانه درشهر بندرعباس بودندکه بهصورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت مساوی گمارده شدند. ابزارپژوهش، آزمون پیشرفت تحصیلی و تشخیصی ریاضی و پرسشنامه خلاقیت بودند. پس از اجرای پیش آزمون، ابزار پژوهش بر هر دو گروه (آزمایش و کنترل) اجرا شد سپس متغیر مستقل (بسته آموزشی راه حل های چند گانه ریاضی) طی 8 جلسه 45 دقیقه ای بر گروه آزمایش اجرا شد، گروه کنترل هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. آنگاه در مرحله پس آزمون مجددا ابزار پژوهش بر هر دوگروه اجرا شد. برای تحلیل داده ها ، از آزمون مقایسه میانگین ها و آزمون تحلیل کواریانس بین گروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نمرات پسآزمون و پیشآزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، تفاوت معناداری وجود دارد. ضمن تایید فرضیه اصلی تحقیق، نتایج نشان داد آموزش ریاضی مبتنی بر راهحلهای چندگانه برخلاقیت و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان تأثیر داشته است .