فهرس المقالات صادق نصری


  • المقاله

    1 - طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش ریاضی مبتنی بر راه‎حل‎های چندگانه جهت توسعه تفکر خلاق دانش‎آموزان دوره اول متوسطه
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 77 , السنة 20 , تابستان 1402
    هدف کلی پژوهش حاضر، طراحی واعتباریابیالگوی آموزش ریاضی مبتنی بر راه حل های چندگانه، جهتتوسعه تفکر خلاق در دانش آموزان دورة متوسطه با استفاده از رویکرد پژوهشی آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل صاحب ‌نظران، خبرگان و مدرسان رشته ریاضی بودند که تعداد 12 أکثر
    هدف کلی پژوهش حاضر، طراحی واعتباریابیالگوی آموزش ریاضی مبتنی بر راه حل های چندگانه، جهتتوسعه تفکر خلاق در دانش آموزان دورة متوسطه با استفاده از رویکرد پژوهشی آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل صاحب ‌نظران، خبرگان و مدرسان رشته ریاضی بودند که تعداد 12 نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته بر اساس رویکرد داده بنیاد بود. برای تحلیل داده ها از تکنیک دلفی، برای روایی از روش بررسی توسط مصاحبه شوندگان و برای محاسبه پایایی از روش های پایایی بازآزمون استفاده گردید. تحلیل داده‌های کیفی 16 مضمون کلی را شناسایی نمود. از بین مضامین، مقوله های اصلی انتخابی شامل حل مسائل غیرمتعارف، راه حل های چندگانه و طرح مسئله ریاضی بودند.در بخش کمی، از نرم افزار اسمارت پی ال اس جهت تأیید الگوی مفهومی استفاده شد. نتایج نشان داد درجه شاخص های برازش مدل اندازه گیری در حد مطلوب بودند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر راه‎حل‎های چندگانه در توسعه تفکر خلاق و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش‎آموزان دوره اول متوسطه
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 53 , السنة 14 , تابستان 1403
    هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر راه‎حل‎های چندگانه در توسعه تفکر خلاق و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش‎آموزان دوره اول متوسطه بوده است . روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که به شکل پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آمار أکثر
    هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر راه‎حل‎های چندگانه در توسعه تفکر خلاق و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش‎آموزان دوره اول متوسطه بوده است . روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که به شکل پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل 40 نفراز دانش آموزان اول متوسطه دوره دیده آموزش راه‎حل های چندگانه درشهر بندرعباس بودندکه به‌صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت مساوی گمارده شدند. ابزارپژوهش، آزمون پیشرفت تحصیلی و تشخیصی ریاضی و پرسشنامه خلاقیت بودند. پس از اجرای پیش آزمون، ابزار پژوهش بر هر دو گروه (آزمایش و کنترل) اجرا شد سپس متغیر مستقل (بسته آموزشی راه حل های چند گانه ریاضی) طی 8 جلسه 45 دقیقه ای بر گروه آزمایش اجرا شد، گروه کنترل هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. آنگاه در مرحله پس آزمون مجددا ابزار پژوهش بر هر دوگروه اجرا شد. برای تحلیل داده ها ، از آزمون مقایسه میانگین ها و آزمون تحلیل کواریانس بین گروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نمرات پس‌آزمون و پیش‌آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، تفاوت معناداری وجود دارد. ضمن تایید فرضیه اصلی تحقیق، نتایج نشان داد آموزش ریاضی مبتنی بر راه‎حل‎های چندگانه برخلاقیت و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان تأثیر داشته است . تفاصيل المقالة