مطالعه تطبیقی یادگیری تجربی توسط میانجی گرهای انسانی و فناوری: تفکر انتقادی، درک مطلب و تسلط بر واژگان
الموضوعات : جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)سمیه صاحب الزمانی 1 , دکتر امین نعیمی 2 , مهری حدادنارافشان 3
1 - English Department, Maybod Branch, Islamic Azad University, Maybod, Iran
2 - استادیار گروه آموزشی مترجمی زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان،ایران
الکلمات المفتاحية: تفکر انتقادی, یادگیری تجربی, درک مطلب, میانجی گر معلم, میانجی گرفناوری,
ملخص المقالة :
مسئولان آموزشی بر این باورند که تجربه و فناوری می تواند پیشرفت تحصیلی کودکان خردسال را افزایش دهد و سطح پنهان تفکر انتقادی آنها را فعال کند. بنابراین، هدف از این مطالعه مقایسه تأثیر میانجی گرهای انسانی و فناوری بر تفکرانتقادی ، درک مطلب، و توسعه واژگان زبان آموزان کودک با استفاده از تئوری یادگیری تجربی بود. به همین منظور، دو گروه 60 نفری فراگیر (30 دانش آموز در هر گروه) در طی 4 ماه در معرض دو نوع میانجی گر قرار گرفتند: معلم و تکنولوژی. از پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش میزان پیشرفت زبان آموزان در تفکر انتقادی، درک مطلب و تسلط بر واژگان استفاده شد. نتایج نشان داد که فراگیران در گروه آزمایش با واسطه فناوری نسبت به گروه با واسطه معلم در سطح تفکر انتقادی، توسعه واژگان و درک مطلب برتری داشتند. این نشان می دهد که فراگیرانی که به واسطه کامپیوترو فناوری در تعامل هستند، از کسانی که با یک واسطه انسان یعنی معلم تعامل دارند، پیشی می گیرند. یافتههای ما پیشنهاد میکند که واسطههای غیرانسانی (فناوری) از انسانها قانعکنندهتر هستند، احتمالاً به دلیل ویژگیهای فریبندهشان که انگیزه و الهام یادگیرندگان را افزایش میدهد.