بررسی ویژگیهای محتوایی مکتب رمانتیسم فردی در سرودههای واصف باختری
الموضوعات : جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)علیرضا ابراهیمآبادی 1 , محمود صادق زاده 2 , هادی حیدری نیا 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
(نویسندۀ مسئول)
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
الکلمات المفتاحية: شعر معاصر, ادبیّات معاصر افغانستان, رمانتیسم فردی, مکاتب ادبی, واصف باختری,
ملخص المقالة :
رمانتیسم، مکتب ادبی، هنری و فلسفی است که در اواخر قرن هجدهم میلادی و اوایل قرن نوزدهم در حوزۀ ادبیّات، در غرب به وجود آمد؛ سپس سایر جوامع را تحت تأثیر خود قرار داد و آثار تأثیرگذار و ارزندهای در حوزۀ نثر و نظم به وجود آورد. مهمترین ویژگیهای این مکتب، بهرهگیری از مکان های دور افتاده و ناشناخته، تصویر موقعیّتهای اسرارآمیز، بازتاب اندوه و افسردگی درونی نویسنده، بیان احساسات و عواطف فردی، عدم توجّه به عقلانیّت و استفاده از نیروی تخیّل است. بسیاری از شاعران در دورۀ معاصر از مکتب رمانتیسم به گونههای مختلف، تأثیر پذیرفتند. واصف باختری یکی از شعرای معاصر افغانی است که میتوان او را بهعنوان سمبل شعر معاصر افغانستان بهحساب آورد. واصف با احاطۀ بینظیر بر ادبیّات کهن فارسی و تسلّط بر ادبیّات فارسی معاصر و شعر نو، دارای جایگاهی دستنیافتنی در شعر معاصر افغانستان است. این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با ابزار کتابخانهای، درصدد آن است تا میزان بهرهگیری واصف از مکتب رمانتیسم فردی را شرح و تبیین کند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میتوان در سرودههای واصف، مؤلفههای مکتب رمانتیسم فردی را مشاهده نمود. از بین ویژگیهای متعدد رمانتیسم فردی، واصف بیشتر به طبیعتگرایی گرایش داشته است. پس از آن، بنمایه های تغزلی همچون عشق، تخیّل و تصویر، نوستالژی، غم و اندوه، تنهایی و یأس و ناامیدی، نمود آشکارتری دارد.
_||_