بررسی ویژگیهای محتوایی مکتب رمانتیسم فردی در سرودههای واصف باختری
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)علیرضا ابراهیمآبادی 1 , محمود صادق زاده 2 , هادی حیدری نیا 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
(نویسندۀ مسئول)
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
کلید واژه: شعر معاصر, ادبیّات معاصر افغانستان, رمانتیسم فردی, مکاتب ادبی, واصف باختری,
چکیده مقاله :
رمانتیسم، مکتب ادبی، هنری و فلسفی است که در اواخر قرن هجدهم میلادی و اوایل قرن نوزدهم در حوزۀ ادبیّات، در غرب به وجود آمد؛ سپس سایر جوامع را تحت تأثیر خود قرار داد و آثار تأثیرگذار و ارزندهای در حوزۀ نثر و نظم به وجود آورد. مهمترین ویژگیهای این مکتب، بهرهگیری از مکان های دور افتاده و ناشناخته، تصویر موقعیّتهای اسرارآمیز، بازتاب اندوه و افسردگی درونی نویسنده، بیان احساسات و عواطف فردی، عدم توجّه به عقلانیّت و استفاده از نیروی تخیّل است. بسیاری از شاعران در دورۀ معاصر از مکتب رمانتیسم به گونههای مختلف، تأثیر پذیرفتند. واصف باختری یکی از شعرای معاصر افغانی است که میتوان او را بهعنوان سمبل شعر معاصر افغانستان بهحساب آورد. واصف با احاطۀ بینظیر بر ادبیّات کهن فارسی و تسلّط بر ادبیّات فارسی معاصر و شعر نو، دارای جایگاهی دستنیافتنی در شعر معاصر افغانستان است. این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با ابزار کتابخانهای، درصدد آن است تا میزان بهرهگیری واصف از مکتب رمانتیسم فردی را شرح و تبیین کند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میتوان در سرودههای واصف، مؤلفههای مکتب رمانتیسم فردی را مشاهده نمود. از بین ویژگیهای متعدد رمانتیسم فردی، واصف بیشتر به طبیعتگرایی گرایش داشته است. پس از آن، بنمایه های تغزلی همچون عشق، تخیّل و تصویر، نوستالژی، غم و اندوه، تنهایی و یأس و ناامیدی، نمود آشکارتری دارد.
Romanticism is a literary, artistic and philosophical school that emerged in the West in the late 18th century and early 19th century in the field of literature; Then he influenced other societies and produced influential and valuable works in the field of prose and poetry. The most important features of this school are the use of remote and unknown places, the depiction of mysterious situations, the reflection of the author's inner sadness and depression, the expression of individual feelings and emotions, the lack of attention to rationality and the use of imagination. Many poets in the contemporary period were influenced by the school of romanticism in different ways. Wasif Bakhtri is one of the contemporary Afghan poets who can be considered as a symbol of contemporary Afghan poetry. Wasif has an unattainable position in the contemporary poetry of Afghanistan with his unique coverage of ancient Persian literature and mastery of contemporary Persian literature and new poetry. This research, in a descriptive-analytical way and with library tools, tries to describe and explain Wasef's use of the school of individual romanticism. The results of the research indicate that the components of the school of individual romanticism can be observed in Wasif's poems. Among the many characteristics of individual romanticism, Wasif is more inclined towards naturalism. After that, lyrical themes such as love, imagination and image, nostalgia, sadness, loneliness, despair and hopelessness have a more obvious expression.
_||_