تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم دبستان بر اساس مولفه مهارت های اجتماعی
الموضوعات :پری فهندژ سعدی 1 , حسین افلاکی فرد 2
1 - دانشجوی کارشناسی ،گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, کتب درسی, مطالعات اجتماعی, ششم دبستان, سطح خوانایی فرای,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، تحلیلمحتوای کتابهای مطالعات اجتماعی ششم دبستان بر اساس مولفههای مهارت اجتماعی بود. روش پژوهش، کیفی و به شیوه تحلیل محتوای سطح خوانایی فرای بوده و جامعه آماری شامل کتاب ششم مطالعات اجتماعی بود. جهت بررسی کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی براساس مؤلفه مهارت و روش فرای نمونه آماری که به صورت تصادفی انتخاب شده است، شامل سه متن 100 کلمهای از ابتدا، وسط و آخر کتاب درسی مورد نظربود. بر اساس مؤلفه مهارتهای اجتماعی به روش فرای با توجه به یافتهها میتوان گفت در کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی، مهارت های اجتماعی در فصول مختلف ارائه شده است. بیشترین توجه در زمینه مهارتهای ارتباطی به مقوله مهارتهای برقراری ارتباط، بیشترین توجه در زمینه مهارتهای خودگردانی به مقوله مهارتهای مشورت با دیگران و بیشترین توجه در زمینه مهارتهای جرات ورزی به مقوله مهارت های شناسایی حقوق خود و دیگران میباشد. اصل سادگی به دشوار یا دشوار به سادگی در کتاب رعایت نشده است و مؤلفان کتب درسی، چینش مطالب را بر اساس الگوی خاصی انجام ندادهاند. همچنین بر اساس نمودار شاخص فرای مشخص گردید که مطالب موجود در کتاب، برای پایه دوزادهم مناسب بوده و این مطالب برای دانشآموزان کلاس ششم دشوار بوده و با سطح خوانایی آنان تناسب ندارد.
_||_