مقایسهی اثربخشی آموزش گروهی فراشناخت ولز و مدیریت شناختی و رفتاری استرس بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه
الموضوعات :ام البنین هاشمی گرجی 1 , حسن اسدزاده 2 , طیبه شریفی 3 , احمد غضنفری 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
2 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانشیار گروه روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شهرکرد ، ایران
4 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
الکلمات المفتاحية: اضطراب امتحان, دانش آموزان, درمان فراشناخت, درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس,
ملخص المقالة :
یکی از مهمترین انواع اضطراب که در بین دانشآموزان شایع هست، اضطراب امتحان میباشد. درمان فراشناختی و مدیریت شناختی رفتاری استرس از درمانهای مؤثر و کوتاهمدتی هستند که مطرح شده و اثربخشی آنها تأیید شده است. لذا این پژوهش درصدد مقایسه اثربخشی دو روش آموزش فراشناخت ولز و مدیریت شناختی رفتاری استرس را روی اضطراب امتحان دانشآموزان است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات طرح شبه آزمایشی است. برای اجرای پژوهش، طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی و گروه کنترل اجرا شد. از بین دبیرستانهای دخترانه شهر ساری،33 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و 11 نفر در هر گروه جایگذاری شدند. برای سنجش متغیر اضطراب امتحان، مقیاس ساراسون استفاده شدکه قبل و بعد از اجرای جلسات آموزشی اجرا شد. نتایج نشان داد آموزش گروهی فراشناخت ولز بر کاهش اضطراب امتحان تاثیر معناداری دارد. همچنین تفاوت بین درمان فراشناختی و درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس معنادار بود. بر این اساس آموزش گروهی فراشناختی در مقایسه با درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس، بیشتر میتواند اضطراب امتحان را کاهش دهد.
_||_