سنجش میزان انطباق محتوای آموزشی برنامه شاد براساس استانداردهای تائید شده آموزشی در دوره پیشدبستانی
الموضوعات :بهاره کنعانی 1 , سهیلا حسین پور 2 , فرشته افکاری 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - عضو هیات علمی علوم تربیتی
الکلمات المفتاحية: استاندارد آموزشی, پیشدبستانی, محتوی, برنامه شاد, مجازی.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان انطباق محتوای آموزشی برنامهشاد بر اساس استانداردهای تائید شده توسط آموزش و پرورش در دوره پیشدبستانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، مربیان شاغل در مراکز پیشدبستانی شهر سنندج است که1500نفر بودند. نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ۳۰۶نفر بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد، روایی آن مورد تأیید اساتید و متخصصان علومتربیتی قرار گرفت، ضریب آلفای کرونباخ 73/0 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون فریدمن، t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. از دیدگاه مربیان میزان انطباق محتوای برنامه شاد با استانداردهای تاییدشده به ترتیب؛ آموزش کاربرد حواس پنجگانه، مهارتهای حسیحرکتی و عاطفی، آموزش ابتدایی اندامهای بدن، کاربردها و ویژگیهای آنها، آموزش نکات و مسائل بهداشت فردی و اجتماعی، آموزش حقوق فردی و اجتماع در کودکان، آشناکردن کودکان با شخصیتهای مذهبی و ملی، آموزش و آشنایی با حروف الفبا، اعداد و دایره لغات و کمترین انطباق را با آموزش مسائل اخلاقی، دینی و تربیتی دارد. محتوای برنامه آموزشی شاد با هفت استاندارد آموزشی انطباق دارد. در سطح شاخصها میزان انطباق کم است.