اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر افزایش پیوند با مدرسه دانش آموزان پسر دوره متوسطه
الموضوعات :
1 - دانشجوی کارشناسی ارشدروان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز
الکلمات المفتاحية: مهارت های ارتباطی, دانش آموزان دوره متوسطه, پیوند با مدرسه,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش پیوند با مدرسه دانشآموزان بود. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) و جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهر گرگان بود. به منظور انتخاب آزمودنیها با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای دو مرحلهای نمونهای به حجم 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و گروه کنترل (25 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در طول هشت جلسه 90 دقیقهای (هر هفته 1 جلسه) تحت آموزش مهارتهای ارتباطی بر اساس دیدگاه هارجی و دیکسون قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه پیوند با مدرسه (اسپرینگر و همکاران،2009) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار استنباطی (تحلیل کواریانس چندمتغیره) و با کمک نرمافزار SPSS-19 انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی بر پیوند با مدرسه دانش آموزان در سه بعد روابط حمایتگرانهی مدرسه، پیوند دانشآموز- مدرسه و پیوند معلم- دانشآموز تاثیر مثبت دارد (01/0>P). بنابراین شایسته به نظر میرسد که آموزش مهارتهای ارتباطی در مدارس به صورت جدیتر، مدّ نظر قرار گیرد.
_||_