اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر افزایش پیوند با مدرسه دانش آموزان پسر دوره متوسطه
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دانشجوی کارشناسی ارشدروان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز
کلید واژه: مهارت های ارتباطی, دانش آموزان دوره متوسطه, پیوند با مدرسه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش پیوند با مدرسه دانشآموزان بود. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) و جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهر گرگان بود. به منظور انتخاب آزمودنیها با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای دو مرحلهای نمونهای به حجم 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و گروه کنترل (25 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در طول هشت جلسه 90 دقیقهای (هر هفته 1 جلسه) تحت آموزش مهارتهای ارتباطی بر اساس دیدگاه هارجی و دیکسون قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه پیوند با مدرسه (اسپرینگر و همکاران،2009) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار استنباطی (تحلیل کواریانس چندمتغیره) و با کمک نرمافزار SPSS-19 انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی بر پیوند با مدرسه دانش آموزان در سه بعد روابط حمایتگرانهی مدرسه، پیوند دانشآموز- مدرسه و پیوند معلم- دانشآموز تاثیر مثبت دارد (01/0>P). بنابراین شایسته به نظر میرسد که آموزش مهارتهای ارتباطی در مدارس به صورت جدیتر، مدّ نظر قرار گیرد.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of communication skills training on increasing the school bonding on Secondary school male students. The statistical population of this study included all male students of the first high school of Gorgan. 50 People was selected with two-step cluster sampling method and randomly assigned to experimental (25) or control group (25). The members of the experimental group received 8 sessions of 90 minutes receiving communication skills training according to Harji and Dixon's viewpoints, but the control group received no intervention. The data collection tool was a link to the school questionnaire (Springer & Associates, 2009). Multivariate covariance analysis (MANCOVA) was used to compare the averages. The results of covariance analysis showed that the communication skills increase the school bonding of students' in three dimensions: the supporting school relationships, student-school bonding, and student-student bonding. Therefore, it seems appropriate to consider communication skills in schools more seriously.
_||_