اثربخشی آموزش خودشکوفایی بر رشد فردی و پایستگی تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان آمل
الموضوعات :خدیجه موسوی 1 , شعبان حیدری 2 , سیده علیا عمادیان 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانlotfihz0314@yahoo.com
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران(نویسنده مسئول)shaban.haydari@ausari.ac.ir
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: پایستگی تحصیلی, دانشجویان دانشگاه فرهنگیان, آموزش خودشکوفایی, رشد فردی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش خودشکوفایی بر رشد فردی و پایستگی تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان آمل انجام گردید. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با اجرای پیشآزمون پسآزمون و کنترل در دو گروه آزمایش و کنترل بوده است. از میان جامعه آماری پژوهش حاضر، نمونه آماری از طریق نرمافزار g power به تعداد 30 نفر دانشجوی دختر(15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) در سال تحصیلی 1401-1400 انتخاب گردیدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامه خودشکوفایی از برانیگان استفاده شده، جهت سنجش رشد فردی از پرسشنامه روبیتچک و همکاران وجهت سنجش پایستگی تحصیلی از پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی(تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر) استفاده شده است و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین میانگین نمرههای متغیرها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، تفاوت معناداری وجود دارد و همچنین میتوان گفت میزان تغییرات این متغیرها در طی مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، در دو گروه کنترل و آزمایش یکسان نبوده است، لذا میتوان نتیجه گرفت آموزش خودشکوفایی بر رشد فردی و پایستگی تحصیلی مؤثر بوده است.
_||_