اثربخشی آموزش خودشکوفایی بر رشد فردی و پایستگی تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان آمل
محورهای موضوعی : علوم تربیتیخدیجه موسوی 1 , شعبان حیدری 2 , سیده علیا عمادیان 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانlotfihz0314@yahoo.com
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران(نویسنده مسئول)shaban.haydari@ausari.ac.ir
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: پایستگی تحصیلی, دانشجویان دانشگاه فرهنگیان, آموزش خودشکوفایی, رشد فردی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش خودشکوفایی بر رشد فردی و پایستگی تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان آمل انجام گردید. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با اجرای پیشآزمون پسآزمون و کنترل در دو گروه آزمایش و کنترل بوده است. از میان جامعه آماری پژوهش حاضر، نمونه آماری از طریق نرمافزار g power به تعداد 30 نفر دانشجوی دختر(15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) در سال تحصیلی 1401-1400 انتخاب گردیدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامه خودشکوفایی از برانیگان استفاده شده، جهت سنجش رشد فردی از پرسشنامه روبیتچک و همکاران وجهت سنجش پایستگی تحصیلی از پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی(تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر) استفاده شده است و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین میانگین نمرههای متغیرها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، تفاوت معناداری وجود دارد و همچنین میتوان گفت میزان تغییرات این متغیرها در طی مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، در دو گروه کنترل و آزمایش یکسان نبوده است، لذا میتوان نتیجه گرفت آموزش خودشکوفایی بر رشد فردی و پایستگی تحصیلی مؤثر بوده است.
The present study was conducted with the aim of measuring the effectiveness of self-actualization training on personal growth and academic persistence of female students of Amol Farhangian University. The research method was semi-experimental with pre-test, post-test and control-test in two experimental and control groups. From among the statistical population of the present study, a statistical sample of 30 female students (15 in the experimental group and 15 in the control group) was selected through g power software in the academic year of 1400-1401. Brannigan's self-actualization questionnaire was used to collect data, Rubicchek et al.'s questionnaire was used to measure individual growth and Martin and Marsh's academic persistence questionnaire was used to measure academic persistence. Descriptive statistics and inferential statistics (repeated measurement variance analysis) were used for data analysis and the data were analyzed using SPSS software. The results showed that there is a significant difference between the average scores of the variables in the pre-test, post-test and follow-up stages, and it can also be said that the changes in these variables during the pre-test, post-test and follow-up stages were not the same in the two control and experimental groups, so we can conclude that self-actualization training has been effective on personal growth and academic persistence.
_||_