تبیین عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی مشتری مدار با نگاهی به مولفه های شایستگی های مدیران
الموضوعات :طاهره مرزدشتی 1 , نسرین جزنی 2 , جواد محرابی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد قزوین، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, شایستگی, مدیریت استراتژیک منابع انسانی, مشتریمداری,
ملخص المقالة :
رویکردهای مختلفی برای مدیریت استراتژیک منابع انسانی وجود دارد. از جمله رویکرهای جدید در عصر رقابتی امروز برای کسبکارها مشتریمداری در کنار پرورش شایستگیهای مدیران است. با اینحال، مدیریت منابع انسانی با رویکرد مشتریمداری و نیز پرورش شایستگیهای مدیران در صنعت بانکداری، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. از اینرو مطالعه حاضر با هدف طراحیمدلاستراتژیکمنابعانسانیمشتریمدارو نیز پرورش شایستگیهای مدیران درنظامبانکداریایران، انجام گرفت. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر مسیر اجرا، یکتحقیقآمیخته استکهرویکریاکتشافیدارد. جامعه بخش کیفی مطالعه، اساتیددانشگاهدرحوزهمدیریتمنابعانسانیوهمچنینخبرگاننظامبانکداریدولتیدربانککشاورزیو در بخش کمّی، کارکنانومدیرانارشدبانککشاورزیشعباستانقزوین میباشند که از میان آنها حجم نمونهای برابر با 403 نفر به روش تصادفی انتخاب شده است. برای جمعآوری دادهها نیز از روش کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان ودر نهایت توزیع پرسشنامه استفاده شده است. تحلیل یافتهها در مرحله کیفی با رویکرد تحلیل مضمومی و نرمافزار Nvivo 12، انجام شد که نتایج حاکی از وجود25 تم فرعی در 7 تم اصلی است و در مرحله کمّی، از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار LISREL، استفاده شد. نتایج نشان داد پنج عامل اصلی شامل کارکردهاوارتباطاتمنابعانسانیمشتریمدار، فرهنگسازمانیمشتریمدار، عواملبرونسازمانی، منابعاستراتژیکمشتریمدار و نتایجمنابعانسانیمشتریمدار،مولفه فردی شخصیتی و بین فردی بر طراحی مدل استراتژیک منابع انسانی مشتریمدار و پرورش شایستگیهای مدیران موثر است.
_||_