-
المقاله
1 - تاثیر رهبری تحول آفرین بر کارافرینی سازمانی از طریق یادگیری در شرکتهای بیمه (مطالعه موردی : شرکت بیمه ایران)دانش کارآفرینی , العدد 1 , السنة 1 , زمستان 1400عصر حاضر، عصر تغییرات و تحولات اساسی و بنیادی است و سازمانهایی می توانند خود را با این شرایط تطبیق داده و در رقابت باقی بمانند که مدیران و رهبرانی کارآمد ، تحول گرا و با چشم اندازی بلند مدت داشته باشند. رهبری تحول آفرین اساس و شالوده ای برای تغییرات بلند مدت سازمانی اس أکثرعصر حاضر، عصر تغییرات و تحولات اساسی و بنیادی است و سازمانهایی می توانند خود را با این شرایط تطبیق داده و در رقابت باقی بمانند که مدیران و رهبرانی کارآمد ، تحول گرا و با چشم اندازی بلند مدت داشته باشند. رهبری تحول آفرین اساس و شالوده ای برای تغییرات بلند مدت سازمانی است که دسترسی به اهداف بالاتر را برای نظام سازمانی میسر میسازد. رهبران تحول آفرین با ایجاد جو نوآوری و یادگیری سازمانی برای ایجاد عملکرد سازمانی مطلوب تلاش میکنند.هدف این مطالعه بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر کارآفرینی سازمانی از طریق یادگیری است.پژوهش حاضر از نوع توصیفی و به لحاظ هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها نیز میدانی تلقی میشود.ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه میباشد که شامل 40 سوال برای سنجش کل متغیرهای پژوهش است.روایی پرسشنامه توسط نظر اساتید و کارشناسان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و تایید گردید.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان بیمه ایران در استان گیلان به تعداد 492 نفر است.با استفاده از فرمول کوکران تعداد 224 نفر به عنوان نمونه نهایی پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.به منظور آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل 8.8 استفاده گردید.نتایج نشان میدهد که رهبری تحول آفرین بر کارآفرینی سازمانی و یادگیری تاثیر معناداری داشته است.همچنین یادگیری سازمانی بر کارآفرینی سازمانی نیز تاثیر معناداری داشته و در نهایت نتایج حاکی از نقش میانجی یادگیری سازمانی است. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Designing a Career Path Model Based on the Knowledge Management Model in Start-UpsJournal of System Management , العدد 2 , السنة 7 , بهار 2021The issue of proper career path development is important according to the knowledge management model for employees in many risky businesses in the country, especially since the outbreak of coronavirus and international sanctions against our country, so this study aims t أکثرThe issue of proper career path development is important according to the knowledge management model for employees in many risky businesses in the country, especially since the outbreak of coronavirus and international sanctions against our country, so this study aims to design a model of progress. The career path was based on the knowledge management model in start-up businesses. The statistical population studied in this study consists of 877 people working in new businesses. Statistical sample size 269 people were selected through random sampling method. For statistical analysis, SPSS software version 20 and pls3 were used and the alpha level was considered 05p 05 0.05. The results showed that the value of t in all paths between the research factors is equal to and greater than 2.58. As a result, there is a significant relationship between the main factors and their sub-factors in the conceptual-analytical model of the research and also the results showed that the fit of the general research model is appropriate and strong. In general, it can be said that between the first step of the career path with the second step of the career path, between the second step of the career path with the third step of the career path and between the third step of the career path with the fourth step of the career path of employees There is a direct and significant relationship between start-up business employees in the conceptual-analytical model of career path. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - مدلسازی عوامل اثرگذار بر مدیریت ترس از شکست کارآفرینی در کسب و کارهای نوپای ایرانیمدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1402با توجه به نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی و اجتماعی کشورهای توسعهیافته، بررسی و تحلیل فرآیند کارآفرینی و عوامل موثر بر مدیریت ترس از شکست در کارآفرینی کمک شایانی به پیشبرد موفق کارآفرینی، ایجاد فرصتهای شغلی جدید و خروج از وضعیت اقتصادی تک محصولی خواهد کرد. هدف اصلی این أکثربا توجه به نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی و اجتماعی کشورهای توسعهیافته، بررسی و تحلیل فرآیند کارآفرینی و عوامل موثر بر مدیریت ترس از شکست در کارآفرینی کمک شایانی به پیشبرد موفق کارآفرینی، ایجاد فرصتهای شغلی جدید و خروج از وضعیت اقتصادی تک محصولی خواهد کرد. هدف اصلی این پژوهش، مدلسازی عوامل اثرگذار بر مدیریت ترس از شکست کارآفرینی در کسب و کارهای نوپای ایرانی، از طریق تعیین اثرگذاری آنهاست. بر این اساس روش تحقیق این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات، آمیخته-اکتشافی است. این پژوهش دارای دو بخش کیفی برای شناسایی عوامل موثر بر مدیریت ترس از شکست کارآفرینی و یک بخشی کمی جهت تعیین تاثیرگذاری عوامل است. روش نمونهگیری در هر دو بخش کمّی و کیفی، بهصورت هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی انجام شده است. در بخش کیفی، ابتدا از مصاحبه نیمهساختاریافته با 10 نفر از خبرگان جهت شناسایی عوامل اثرگذار در بر مدیریت ترس از شکست کارآفرینی در بخش تحلیل کمی از روش دیمتل استفاده شده است. به این منظور پرسشنامه دیمتل در اختیار 12 نفر از خبرگان قرار گرفت و با استفاده از مدلسازی دیمتل، میزان تاثیر عوامل محاسبه شد. نتایج تحقیق، 7 عامل مهم و اثربخش را در مدیریت ترس از شکست کارآفرینی کسب و کارهای نوپای ایرانی نشان میدهد. در بین این عوامل، عوامل قانونی تاثیرگذارترین متغیر و عوامل فردی و شخصیتی تاثیرپذیرترین متغیر بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - تبیین مدل مدیریت منابع انسانی نظام اداری ایران با محوریت سازمان اجتماعی چابکمدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401سازمان های اجتماعی با عمده وظایف خود نیازمند منابع انسانی هستند تا با بهره مندی از آن بتوانند به بالاترین سطح از بهره وری دست یابند پس ایفای نقش منابع انسانی در چابکی سازمان نیازمند تبیین الگو و ترکیبی از فعالیت های مدیریت منابع انسانی است که چیستی این ابعاد و مؤلفه ها أکثرسازمان های اجتماعی با عمده وظایف خود نیازمند منابع انسانی هستند تا با بهره مندی از آن بتوانند به بالاترین سطح از بهره وری دست یابند پس ایفای نقش منابع انسانی در چابکی سازمان نیازمند تبیین الگو و ترکیبی از فعالیت های مدیریت منابع انسانی است که چیستی این ابعاد و مؤلفه ها و ترکیب آن ها در سازمان اجتماعی چابک هدف این پژوهش می باشد. این پژوهش از منظر هدف توسعهای، از نظر روش توصیفی و پیمایشی است. جمع آوری داده ها به روش کتابخانه ای و میدانی صورت پذیرفت. از مرور ادبیات و پیشینه تحقیق و نظر خبرگان 9 بعد چابکی، 5 بعد و30 مولفه مدیریت منابع انسانی به دست آمد. مولفه های شناسایی شده بر اساس نظر خبرگان طی سه مرحله از طریق تکنیک دلفی غربال شد. در ادامه با استفاده از روش بهترین - بدترین (BWM) ضریب اهمیت یا وزن مولفه ها برای سازمان های اجتماعی چابک بدست آمد. از ترکیب ابعاد و مولفه ها، الگوی مدیریت منابع انسانی در سازمانهای اجتماعی چابک ایران حائز گردید. بیشترین درجه اهمیت در بین ابعاد مدیریت منابع انسانی بعد "جذب" و در بین مولفه ها " انتخاب بر مبنای شایسته سالاری، شایسته گزینی و گزینش متمرکز" بوده است تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - تبیین امنیت فرایندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات در اینترنت اشیاء با شبیه سازی فرایندهامدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1403فرایندها یک از پایههای اصلی کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات هستند که تامین امنیت آنها برای پشتیبانی موثر از اهداف ضروری است. همچنین پیشرفت سریع اینترنت اشیاء در تمامی زمینهها امکان گسترش آنرا فراهم کرده است. تحلیل و تامین برنامههای نوآورانه و أکثر
فرایندها یک از پایههای اصلی کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات هستند که تامین امنیت آنها برای پشتیبانی موثر از اهداف ضروری است. همچنین پیشرفت سریع اینترنت اشیاء در تمامی زمینهها امکان گسترش آنرا فراهم کرده است. تحلیل و تامین برنامههای نوآورانه و ارائه راهحلهای هوشمندانه جهت بالا بردن کیفیت تامین امنیت از طریق هماهنگ کردن اهداف با وضعیت روز و اصلاح و بهبود آنها یکی از ارکان این تحقیق هستند. تجزیه و تحلیل روابط یکی از عوامل مهم برای امنیت فرآیندها است تا بدین وسیله بتواند نیازمندیهای امنیتی IoT، ITIL، ابزارها، مدلها و روشها را برآورده کند. چهار حوزه و سه فاز امنیت عمومی، اختصاصی و انتشار در سه دسته آزاد، دانشگاهی و سازمانی با سناریوهای حمله، سطوح، احتمال رخداد حملات، پارامترها، معادلات و نرخ جریان در نظر گرفته شده که در مدل شبیه سازی ارائه شده است. آزمایش تغییر پارامتر مدل شبیه سازی و مدل-های دستی را تحلیل و تایید میکند. در مرحله بعد، آزمایش کالیبراسیون برای تطبیق پارامترها با مقادیر خروجی انجام میگردد و مقادیر بهینه با توجه به تغییرات احتمالی در مدل شبیه سازی گنجانده میشوند.
تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - تبیین عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی مشتری مدار با نگاهی به مولفه های شایستگی های مدیرانمدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402رویکردهای مختلفی برای مدیریت استراتژیک منابع انسانی وجود دارد. از جمله رویکرهای جدید در عصر رقابتی امروز برای کسبکارها مشتریمداری در کنار پرورش شایستگیهای مدیران است. با اینحال، مدیریت منابع انسانی با رویکرد مشتریمداری و نیز پرورش شایستگیهای مدیران در صنعت بانکدار أکثررویکردهای مختلفی برای مدیریت استراتژیک منابع انسانی وجود دارد. از جمله رویکرهای جدید در عصر رقابتی امروز برای کسبکارها مشتریمداری در کنار پرورش شایستگیهای مدیران است. با اینحال، مدیریت منابع انسانی با رویکرد مشتریمداری و نیز پرورش شایستگیهای مدیران در صنعت بانکداری، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. از اینرو مطالعه حاضر با هدف طراحیمدلاستراتژیکمنابعانسانیمشتریمدارو نیز پرورش شایستگیهای مدیران درنظامبانکداریایران، انجام گرفت. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر مسیر اجرا، یکتحقیقآمیخته استکهرویکریاکتشافیدارد. جامعه بخش کیفی مطالعه، اساتیددانشگاهدرحوزهمدیریتمنابعانسانیوهمچنینخبرگاننظامبانکداریدولتیدربانککشاورزیو در بخش کمّی، کارکنانومدیرانارشدبانککشاورزیشعباستانقزوین میباشند که از میان آنها حجم نمونهای برابر با 403 نفر به روش تصادفی انتخاب شده است. برای جمعآوری دادهها نیز از روش کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان ودر نهایت توزیع پرسشنامه استفاده شده است. تحلیل یافتهها در مرحله کیفی با رویکرد تحلیل مضمومی و نرمافزار Nvivo 12، انجام شد که نتایج حاکی از وجود25 تم فرعی در 7 تم اصلی است و در مرحله کمّی، از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار LISREL، استفاده شد. نتایج نشان داد پنج عامل اصلی شامل کارکردهاوارتباطاتمنابعانسانیمشتریمدار، فرهنگسازمانیمشتریمدار، عواملبرونسازمانی، منابعاستراتژیکمشتریمدار و نتایجمنابعانسانیمشتریمدار،مولفه فردی شخصیتی و بین فردی بر طراحی مدل استراتژیک منابع انسانی مشتریمدار و پرورش شایستگیهای مدیران موثر است. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - شناسایی و رتبه بندی مولفه های نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان بر اساس آنتروپی شانونمدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 15 , زمستان 1402هدف مقاله حاضر شناسایی و رتبه بندی مولفه های نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان بر اساس تکنیک آنتروپی شانون است. روش پژوهش کاربردی و جامعه آماری 14 نفر خبره هستند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 83 مولفه بر اساس ادبیات نظری، دو دور پیمایش دلفی و کس أکثرهدف مقاله حاضر شناسایی و رتبه بندی مولفه های نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان بر اساس تکنیک آنتروپی شانون است. روش پژوهش کاربردی و جامعه آماری 14 نفر خبره هستند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 83 مولفه بر اساس ادبیات نظری، دو دور پیمایش دلفی و کسب نظر خبرگان می باشد. از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 9/97% به دست آمد. نتایج حاصل از تکنیک آنتروپی شانون نشان می دهد که مولفه های "انتخاب مدیران عالی از میان نخبگان"، "رفتار هوشمند"، "فرآیند دقیق استخدام"، "کار دانشی"، "تردد راحت" ، "ایجاد همفکری بین نیرو های دانشی"، "روحیه پیگیر و مشتاق به ارتقای توانمندی های فردی همراستا با وظایف شغلی"، "انجام طرح های انگیزشی جهت روحیه بخشی به کارکنان"، "ایجاد ثبات مدیریتی" و "فراهم آوردن فرصتی برای انجام پژوهش های گروهی"، از مهم ترین مولفه های نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان هستند. با توجه به رتبه بندی صورت گرفته ضروری است مدیران با توجه به اولویت های مشخص شده و رتبه های بدست آمده به هدفمند کردن نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان اقدام نمایند. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - بررسی روابط علت -معلولی معیارهای الگوی یکپارچه برنامه ریزی جانشین پروری مدیرانمدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1403هدف این پژوهش بررسی روابط علی-معلولی معیارهای الگوی یکپارچه برنامهریزی جانشینپروری مدیران با استفاده از دیمتل در شرکت دخانیات ایران بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از نوع کمی میباشد. پس از بررسی ادبیات پژوهش و نظر 8 نفر از خبرگان آشنا و مسلط به مفاهیم جانش أکثرهدف این پژوهش بررسی روابط علی-معلولی معیارهای الگوی یکپارچه برنامهریزی جانشینپروری مدیران با استفاده از دیمتل در شرکت دخانیات ایران بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از نوع کمی میباشد. پس از بررسی ادبیات پژوهش و نظر 8 نفر از خبرگان آشنا و مسلط به مفاهیم جانشین پروری و بررسی 14 مقوله موجود حاصل از مدل مفهومی، 10 مقوله فرعی در قالب چهار مقوله اصلی، با استفاده از تکنیک دیمتل و طراحی پرسشنامه میزان تاثیر هریک از آنها به صورت زوجی بر یکدیگر ارزیابی و شناسایی گردید، به دنبال آن روابط بین مقولههای الگوی برنامهریزی جانشینپروری مدیران و گراف علت-معلولی این مقولهها مشخص ساخت مقولههای فرعی عوامل فرهنگی، عوامل محیطی و عوامل مدیریتی بر روی مقوله اصلی تعیین خط مشی تاثیرگذار بوده. همچنین، مقولههای فرعی عوامل ساختاری، عوامل سازمانی و عوامل فردی بر روی مقوله اصلی ارزیابی کاندید تاثیرگذار است. مقولههای فرعی عوامل آموزشی و عوامل ضمن خدمت بر روی مقوله اصلی توسعه تاثیرگذار بوده و مقولههای فرعی عوامل عملکردی سازمانی و عوامل عملکردی فردی بر روی مقوله اصلی ارزیابی اثربخشی تاثیرگذار میباشند؛ که عوامل عملکردی فردی، عوامل ضمن خدمت و عوامل سازمانی بیشترین اثر بر مقولههای اصلی را داشتهاند. . نتایج پژوهش راهنمای مناسبی برای برنامهریزی جانشینپروری مدیران در صنعت دخانیات میباشد که میتواند مورداستفاده صنعت گران و پژوهشگران قرار گیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری در جمهوری اسلامی ایرانمدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1391امروزه صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید. کشور جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه در ردیف 10 ده کشور اول دنیا از نظر وجود جاذبه های گردشگری قرار دارد، ولی از نظر جذب توریسم و گردشگر، نه تنها در بین کشورهای دنیا بلکه در بین کشورها أکثرامروزه صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید. کشور جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه در ردیف 10 ده کشور اول دنیا از نظر وجود جاذبه های گردشگری قرار دارد، ولی از نظر جذب توریسم و گردشگر، نه تنها در بین کشورهای دنیا بلکه در بین کشورهای خاورمیانه هم جایگاه شایسته و مطلوبی ندارد. این پژوهش در پی پاسخ به این سئوال که چرا جمهوری اسلامی ایران در جذب گردشگر خارجی موفق نیست و جایگاه مطلوبی ندارد آغاز شد. به منظور بررسی و کنکاش درباره موانع توسعه گردشگری از متخصصین و صاحبنظران آگاه درحوزه گردشگری شامل اساتید، مسئولان و مدیران ارشد استفاده شد. به همین خاطر 103 نفر از بین این افراد به روش نمونه گیری ساده طبقه ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. در ابتدا با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی 42 گویه مطرح شده در پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت. نتیجه، نشانگر وجود هفت عامل ساختاری و اصلی بود و عامل های استخراج شده عبارت بودند از: 1- عامل زیر بنایی 2 - عامل سیاسی، 3- عامل فرهنگی 4- عامل دولتی 5- عامل انسانی 6- عامل مدیریتی و 7 - عامل اقتصادی که به ترتیب بیشترین تغییرات واریانس آزمون را توضیح می دهند .در نهایت به منظور آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون t استفاده شد که 7 فرضیه مطرح شده در پژوهش تأیید شد. نتایج، بیانگر این است که ضعف امکانات زیر بنایی و زیر ساختی از مهم ترین موانع توسعه گردشگری بوده و پس از آن موانع و مشکلات سیاسی و موانع فرهنگی بیشترین اثر را در عدم توسعه گردشگری داشته اند. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - بررسی ارتباط بین امنیت شغلی با رفتار شهروند سازمانی کارکنان دائمی و موقت در دانشگاه علوم پزشکی قزوینمدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1394در محیط رقابتی کسب و کار امروز، عمده نگرانی و تکاپوی سازمانها در جهت بقا، توسعه و پیشرفت فراگیر آنها شکل می گیرد. در راستای این هدف خطیر مباحث مربوط به عملکرد و شیوههای ارزیابی، مدیریت و بهبود آن، چه در سطح واحدها و چه در سطح کارکنان و مدیران یکی از مباحث عمده و مورد أکثردر محیط رقابتی کسب و کار امروز، عمده نگرانی و تکاپوی سازمانها در جهت بقا، توسعه و پیشرفت فراگیر آنها شکل می گیرد. در راستای این هدف خطیر مباحث مربوط به عملکرد و شیوههای ارزیابی، مدیریت و بهبود آن، چه در سطح واحدها و چه در سطح کارکنان و مدیران یکی از مباحث عمده و مورد توجه میباشد. به نظر میرسد رضایت از امنیت شغلی یکی از عواملی است که با رفتار شهروند سازمانی کارکنان رابطه مستقیم و معناداری دارد. هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه و مدل سازی بین مولفههای امنیت شغلی با رفتار شهروندی کارکنان موقت و دائمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین میباشد. جامعه آماری پژوهش عبارت بودند از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین و نمونه گیری به روش تصادفی و با حجم 120 نفر بوده است. روش انجام تحقیق روش توصیفی و از نوع همبستگی دو متغیره بوده و تجزیه تحلیل دادهها از هر دو روش توصیفی و استنباطی (و به کمک نرم افزار آماری SPSS و AMOS) استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از وجود ارتباط مستقیم و معنادار میان امنیت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی بر سطح عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی بوده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - مقایسه نتایج ارزیابی عملکرد به روش سنتی و بازخورد 360 درجه و رابطه آن با رضایت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی لرستانمدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1390 -
المقاله
12 - شناسایی موانع اجرای ماده 58 قانون مدیریت خدمات کشوری در راستای ارتقای توانمندی کارکنان بمنظور ارتقای کارایی و اثربخشی سازمان (مورد مطالعه: بانک ملی)مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 8 , زمستان 1395در این تحقیق به شناسایی موانع اجرای ماده 58 قانون مدیریت خدمات کشوری در راستای ارتقای توانمندی کارکنان به منظور ارتقای کارایی و اثربخشی سازمان در بانک ملی پرداخته شد. تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از نظر مسیر، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری تمامی کارکنان شاغل در بانک ملی أکثردر این تحقیق به شناسایی موانع اجرای ماده 58 قانون مدیریت خدمات کشوری در راستای ارتقای توانمندی کارکنان به منظور ارتقای کارایی و اثربخشی سازمان در بانک ملی پرداخته شد. تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از نظر مسیر، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری تمامی کارکنان شاغل در بانک ملی شهرستان قزوین بودند که تعداد آنها جمعا230 نفر بود که از جامعهآماری با استفاده ازروش نمونهگیری تصادفی ساده نمونه گیری صورت گرفت و حجم نمونه کل140 نفر بدست آمد. برای جمعآوری داده های تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید که شامل 18 سوال تخصصی بود. روایی پرسشنامه با استفاده از سنجش روایی محتوا با استفاده از نظر 15 تن از خبرگان مورد تایید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از روش سنجش پایایی همسانی درونی استفاده شد. پرسشنامه بین نمونه ای از 12 نفر از خبرگان بانک توزیع گردید و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که پایایی کل پرسشنامه0.712 بدست آمد. سپس تعداد 140 پرسشنامه بین کارکنان توزیع گردید که تعداد 124 پرسشنامه بازگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. توصیف و تحلیل دادههای جمعآوری شده با روش آماری توصیفی (فراوانی، میانگین،انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون فریدمن) انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که موانع محیطی، سازمانی، مدیریتی، فردی جزء موانع اجرای ماده 58 قانون مدیریت خدمات کشوری در بانک ملی میباشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - بررسی تاثیر پاسخگویی اجتماعی بر وفاداری مشتری با میانجی گری رضایت،اعتمادمدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1398هدف اصلی از انجام این رساله بررسی تاثیر پاسخگویی اجتماعی بر وفاداری مشتری با میانجی گری رضایت،اعتماد (مطالعه موردی :مدیریت شعب بانک های تجارت و ملت ،صادرات و سپه استان قزوین)می باشد. در این تحقیق پاسخگویی اجتماعی بعنوان متغیر مستقل، رضایت و اعتماد بعنوان متغیّر میانجی و أکثرهدف اصلی از انجام این رساله بررسی تاثیر پاسخگویی اجتماعی بر وفاداری مشتری با میانجی گری رضایت،اعتماد (مطالعه موردی :مدیریت شعب بانک های تجارت و ملت ،صادرات و سپه استان قزوین)می باشد. در این تحقیق پاسخگویی اجتماعی بعنوان متغیر مستقل، رضایت و اعتماد بعنوان متغیّر میانجی و وفاداری مشتری بعنوان متغیر وابسته در مدل مفهومی تحقیق قرار گرفتند. جامعه آماری این پژوهش مراجعه کنندگان به شعب بانک های تجارت و ملت استان قزوین میباشند. حجم نمونه حاضر تقریباً 196 ارباب رجوع برآورد گردید و با پیشبینی ریزش احتمالی تعداد 210 پرسشنامه توزیع که در نهایت 200 پرسشنامه تکمیل و جمع آوری گردید، داده های مورد نیاز تحقیق گرد آوری و با استفاده از فنون آمارتوصیفی و نرم افزار SPSS و فنون آمار استنباطی به کمک نرم افزارهای آماری Pls انجام گردیده است. یافته ها حاکی از آن است که تمامی فرضیه های تحقیق که در آنها رابطه معناداری بین ابعاد متغیر مستقل تحقیق و متغیر میانجی و نیز رابطه بین متغیر میانجی و متغیر وابسته را مورد بررسی قرار می داد مورد سنجش قرار گرفته و تمامی آنها تایید گردید. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - ارائه الگوی یکپارچه پیاده سازی مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)در بانک ملتمدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1389این پژوهش به ارائه الگوی یکپارچه پیاده سازی مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در بانک ملت می پردازد. جامعه آماری این پژوهش هم کارکنان روابط عمومی بانک ملت استان تهران و هم مشتریان آن است. نمونه گیری در این پژوهش صورت نمی گیرد، چرا که هدف بررسی CRM در ساختمان مرکزی بانک أکثراین پژوهش به ارائه الگوی یکپارچه پیاده سازی مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در بانک ملت می پردازد. جامعه آماری این پژوهش هم کارکنان روابط عمومی بانک ملت استان تهران و هم مشتریان آن است. نمونه گیری در این پژوهش صورت نمی گیرد، چرا که هدف بررسی CRM در ساختمان مرکزی بانک ملت است. بنابراین تحقیق به صورت مطالعه موردی صورت پذیرفته است. در این تحقیق، تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار استنباطی و استفاده از نرمافزار Spss انجام شد. برای تحلیل دادهها از توزیع فراوانی، شاخص های مرکزی و پراکندگی، تحلیل همبستگی پیرسون و آزمون t و جهت رتبه بندی متغیرها از آزمون فریدمن استفاده شده است. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها نتایج تحقیق نشان داد که: تغییرات فرهنگ سازمانی، تغییرات تکنولوژیکی و تغییرات ساختار سازمانی در پیاده سازی و اجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری تأثیر معنادار و مثبتی دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - شناسایی عوامل موثر بر اجرای آئیننامه دورکاری در دستگاههای اجرایی قزوین و ارائه راهکارهای عملیمدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 6 , زمستان 1393تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اجرای دورکاری در دستگاههای اجرایی انجام گرفته است. به منظور ابتدا با توجه به مدل اندابیسی وکاهرمان یک دسته بندی کلی برای عوامل در نظر گرفته شد سپس تعدادی از شاخص های موثر از طریق مصاحبه با کارشناسان و نخبگان جامعه آماری ومنابع معت أکثرتحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اجرای دورکاری در دستگاههای اجرایی انجام گرفته است. به منظور ابتدا با توجه به مدل اندابیسی وکاهرمان یک دسته بندی کلی برای عوامل در نظر گرفته شد سپس تعدادی از شاخص های موثر از طریق مصاحبه با کارشناسان و نخبگان جامعه آماری ومنابع معتبر و مقاله های موجود و ادبیات پژوهش و مدلهای دورکاری به دست آمد. پرسشنامه پس از تعیین حجم نمونه بین کارکنان توزیع شد. برایعوامل زیربنایی شناسایی شدند. ماتریس عوامل چرخش یافته 10 دسته را به عنوان مبنا قرار ،spss تحلیل پاسخ ها با استفاده از تحلیل عاملی با نرم افزار. داد که این ده عامل به ترتیب اولویت عبارتند از: ( 1. زیرساختهای سازمانی 2. کیفیت زندگی فردی و سازمانی 3. راهبردهای سازمانی و تعهد کارکنان 4عوامل فردی 5. محیط و ساختار سازمانی 6. عوامل شغلی 7. انگیزش کارکنان 8. نگرش مدیران 9. نگرش کارکنان 10 . عوامل فرهنگی). تفاصيل المقالة -
المقاله
16 - بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد دورکاری در دستگاههای اجرایی کشور با رویکرد فصل اول قانون تحول اداری دولتمدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1397امروزه با رشد فناوری اطلاعات و افزایش مشاغل مبتنی بر آن به مرور زمان کار فیزیکی به سمت تبدیل شدن به کارهای مجازی حرکت میکند. با توسعه مشاغل مبتنی بر فناوری اطلاعات واژه دورکاری یعنی کار از راه دور بدون نیاز به حضور فیزیکی در سازمانهای دولتی ملموستر میشود. در عصر جدی أکثرامروزه با رشد فناوری اطلاعات و افزایش مشاغل مبتنی بر آن به مرور زمان کار فیزیکی به سمت تبدیل شدن به کارهای مجازی حرکت میکند. با توسعه مشاغل مبتنی بر فناوری اطلاعات واژه دورکاری یعنی کار از راه دور بدون نیاز به حضور فیزیکی در سازمانهای دولتی ملموستر میشود. در عصر جدید دورکاری میتواند به عنوان یک عامل توسعه بهرهوری در سازمانها ایفای نقش کند. در این میان عواملی که میتواند موجب رشد و بهبود عملکرد دورکاری شود از اهمیت دوچندانی برخوردار خواهد بود. زیرا این عوامل با تأثیر بر دورکاری میتوانند موجبات رشد و تعالی سازمان را فراهم سازند. بر این اساس در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد دورکاری در سازمان امور مالیاتی و اداره کل اقتصاد و دارایی استان تهران پرداخته شد. در این مطالعه، روش انجام تحقیق پیمایشی بود. جامعه آمـاری، شامل کارشناسان و مدیران سازمان امور مالیاتی و اداره کل اقتصاد و دارایی استان تهران که به نحوی با دورکاری در ارتباط بودند میباشد تعداد 127 پرسشنامه توسط آنان تکمیل شد. اطلاعات گردآوری شـده توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که ابعاد ساختاری، رفتاری و زمینهای سازمان اثر مثبت و معناداری بر بهبود عملکرد دورکاری در اداره امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی استان تهران دارد. بر اساس رتبهبندی که توسط آزمون فریدمن انجام گردید ابعاد ساختاری بیشترین و ابعاد رفتاری کمترین تأثیر مثبت را بر بهبود عملکرد دورکاری داشته است. تفاصيل المقالة -
المقاله
17 - شناسایی موانع اجرای ماده 36 قانون مدیریت خدمات کشوری در بانک ملی در ارتباط با اصلاح فرایندهای کاریمدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1397در این تحقیق به شناسایی موانع اجرای ماده 36 قانون مدیریت خدمات کشوری در بانک ملی در ارتباط با اصلاح فرایندهای کاری پرداخته شد. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر مسیر توصیفی، پیمایشی و همبستگی بود. جامعه آماری تمامی کارکنان اداری شاغل در اداری بانک ملی استان قزوین بودند أکثردر این تحقیق به شناسایی موانع اجرای ماده 36 قانون مدیریت خدمات کشوری در بانک ملی در ارتباط با اصلاح فرایندهای کاری پرداخته شد. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر مسیر توصیفی، پیمایشی و همبستگی بود. جامعه آماری تمامی کارکنان اداری شاغل در اداری بانک ملی استان قزوین بودند که تعداد آنها جمعا 400 نفر بود. که از جامعهآماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده نمونهگیری صورت گرفت و حجم نمونه کل 196 نفر بدست آمد. برای جمع آوری دادههای تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید. پرسشنامه دارای دو بخش بود. بخش اول بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی افراد که شامل 4 سوال بوده، بخش دوم سوالات تخصصی که شامل 27 سوال تخصصی بود. روایی پرسشنامه با استفاده از سنجش روایی محتوا با استفاده از نظر 12 تن از خبرگان بانک مورد تایید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از روش سنجش پایایی همسانی درونی استفاده شد. پرسشنامه بین نمونه ای از 25 نفر از کارکنان بانک توزیع گردید و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که پایایی کل پرسشنامه 801/0 بدست آمد. سپس تعداد 220 پرسشنامه بین کارکنان توزیع گردید که تعداد 196 پرسشنامه بازگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. توصیف و تحلیل دادههای جمع آوری شده با روش آماری توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (معادلات ساختاری) انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که موانع محیطی، سازمانی، مدیریتی، فردی و تکنولوژی جزء موانع اجرای ماده 36 قانون مدیریت خدمات کشوری در بانک ملی ایران میباشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
18 - طراحی مدل انعطاف پذیری منابع انسانی در شرایط ادغام در سازمان های دولتی ایرانمدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1403امروزه نيروي انساني منعطف مهم ترين عاملِ پاسخ گويي به تغييرات محيط بيروني است و به دنبال آن از میان راهبردهای متنوع رشد و توسعه سازمان ها ، ادغام و اکتساب به صورت روز افزونی محبوب شده است. هدف مطالعه حاضر ارائه مدل انعطاف پذیری منابع انسانی درشرایط ادغام است.روش تحقیق ا أکثرامروزه نيروي انساني منعطف مهم ترين عاملِ پاسخ گويي به تغييرات محيط بيروني است و به دنبال آن از میان راهبردهای متنوع رشد و توسعه سازمان ها ، ادغام و اکتساب به صورت روز افزونی محبوب شده است. هدف مطالعه حاضر ارائه مدل انعطاف پذیری منابع انسانی درشرایط ادغام است.روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی است. تحقیق حاضر آمیخته است. مشارکت کنندگان پژوهش¬متخصصان وخبرگان منابع انسانی که قبل و بعد از ادغام در وزرات ورزش و جوانان مشغول بوده¬اند و خبرگان دانشگاهی شامل اساتید حوزه منابع¬انسانی که حداقل¬-10سال در این حوزه تدریس¬و تحقیق داشته¬اند تشکیل¬میدهند. در پژوهش حاضر از بين انواع روشهای پژوهش آميخته، از طرح اكتشافي از نوع مقولهبندی استفاده شده است . در این طرح ابتدا دادههای كيفي از طریق مصاحبه ساختاریافته به دست آمد و در مرحله دوم با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری به بررسی روابط بین شاخص ها و عوامل مدل می پردازیم در ادامه با استفاده از ماتریس میک مک به بررسی میزان وابستگی و قدرت نفوذ هر یک از عوامل پرداخته خواهد شد. مدل ارائه شده انعطاف پذیری منابع انسانی در شرایط ادغام دارای 6 مضمون اصلی ، 21 مضمون فرعی و 41 زیر شاخص و سه سطح استراتژی (مدیریتی ،پرسنلی ، تعدیل و تناسب )است.از نتایج این پژوهش به منظور کاهش تنش های سازمانی بعد از ادغام و جلوگیری از شکست سازمان بعد از ادغام می شود و از طرف دیگر داشتن منابع انسانی منعطف ،موجب ایجاد تهسیل در مدیریت بعد از ادغام می شود. تفاصيل المقالة