شناسایی پیشایندها و پیامدهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی
الموضوعات :زهرا آقازاده 1 , مهدی الوانی 2 , حسن اسماعیل پور 3 , سید رسول حسینی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, کارآفرینی بینالمللی, کسبوکارهای خانوادگی, رویکرد فراترکیب,
ملخص المقالة :
در این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پیامدهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی مبتنی بر مرور نظاممند مقالات و تحلیل آنها با استفاده از روش تحلیل کیفی فراترکیب صورت گرفته است. بر همین اساس بعد از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی در محدوده زمانی 2000 تا 2020، در نهایت 45 مقاله انتخاب و مفاهیم و کدهای مربوطه از طریق تحلیل محتوای متون شناسایی و استخراج شدند. اهمیت و اولویت هر یک با استفاده از آنتروپی شانون تعیین گردید. بر اساس یافتههای تحقیق، فرهنگ کسبوکارخانوادگی، محیط، استراتژی، سرمایه انسانی، شبکهها، منابع و قابلیتها، فرایند جانشینی، ثروت اجتماعی-احساسی، ساختار کسبوکارخانوادگی بیشترین ضریب اهمیت را در بین ابعاد شناسایی شده اثرگذار بر بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی به دست آوردند. همچنین نتایج نشان داد پیامدهای بینالمللیسازی این نوع کسبوکارها در دو دسته پیامدهای مثبت همانند مزایای مالی، افزایش اعتبار خانواده و موقعیت اجتماعی، افزایش فرصتهای شغلی برای اعضای خانواده، افزایش امنیت برای نسلهای بعدی، مدیریت عدم قطعیت و نیازهای پردازش اطلاعات اضافی، مقابله با مقاومت در برابر تغییر و درگیریهای خانوادگی، واگذاری مالکیت به شرکای خارجی، انتصاب مدیرانی خارج از خانواده، یادگیری استقرار دارایی در مکانهای خارجی، سازگار شدن با محیطهای جدید، مزایای مالی، رشد و مزیت رقابتی، یادگیری سازمانی، اعتبار برای کسب و کار، زمان مدیریتی و هزینههای سازمانی برای تولید منابع ضروری و پیامدهای منفی همانند ترس از دست دادن کنترل بر کسبوکار و از بین رفتن شهرت و درآمد در صورت شکست در بین المللیسازی دستهبندی شدند.