شناسایی پیشایندها و پیامدهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی
محورهای موضوعی : مدیریتزهرا آقازاده 1 , مهدی الوانی 2 , حسن اسماعیل پور 3 , سید رسول حسینی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, کارآفرینی بینالمللی, کسبوکارهای خانوادگی, رویکرد فراترکیب,
چکیده مقاله :
در این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پیامدهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی مبتنی بر مرور نظاممند مقالات و تحلیل آنها با استفاده از روش تحلیل کیفی فراترکیب صورت گرفته است. بر همین اساس بعد از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی در محدوده زمانی 2000 تا 2020، در نهایت 45 مقاله انتخاب و مفاهیم و کدهای مربوطه از طریق تحلیل محتوای متون شناسایی و استخراج شدند. اهمیت و اولویت هر یک با استفاده از آنتروپی شانون تعیین گردید. بر اساس یافتههای تحقیق، فرهنگ کسبوکارخانوادگی، محیط، استراتژی، سرمایه انسانی، شبکهها، منابع و قابلیتها، فرایند جانشینی، ثروت اجتماعی-احساسی، ساختار کسبوکارخانوادگی بیشترین ضریب اهمیت را در بین ابعاد شناسایی شده اثرگذار بر بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی به دست آوردند. همچنین نتایج نشان داد پیامدهای بینالمللیسازی این نوع کسبوکارها در دو دسته پیامدهای مثبت همانند مزایای مالی، افزایش اعتبار خانواده و موقعیت اجتماعی، افزایش فرصتهای شغلی برای اعضای خانواده، افزایش امنیت برای نسلهای بعدی، مدیریت عدم قطعیت و نیازهای پردازش اطلاعات اضافی، مقابله با مقاومت در برابر تغییر و درگیریهای خانوادگی، واگذاری مالکیت به شرکای خارجی، انتصاب مدیرانی خارج از خانواده، یادگیری استقرار دارایی در مکانهای خارجی، سازگار شدن با محیطهای جدید، مزایای مالی، رشد و مزیت رقابتی، یادگیری سازمانی، اعتبار برای کسب و کار، زمان مدیریتی و هزینههای سازمانی برای تولید منابع ضروری و پیامدهای منفی همانند ترس از دست دادن کنترل بر کسبوکار و از بین رفتن شهرت و درآمد در صورت شکست در بین المللیسازی دستهبندی شدند.
In this study, with the aim of identifying the antecedents and consequences of internationalization of family businesses based on systematic review of articles and their analysis by the method of meta- analysis qualitative analysis. Accordingly, after searching the databases in the period 2000 to 2020, finally 45 articles selected and the relevant concepts and codes identified and extracted through the content analysis of the texts. The importance and priority of each determined using Shannon entropy. Based on the research findings, family business culture, environment, strategy, human capital, networks, resources and capabilities, succession process, socio-emotional wealth, family business structure gained the highest importance among the identified dimensions affecting the internationalization of family businesses. The results also showed the consequences of internationalization of this type of business in two categories of positive consequences such as financial benefits, increasing family credit and social status, increasing job opportunities for family members, increasing security for future generations, managing uncertainty and additional information processing needs, countering resistance In the face of change and family conflicts, transfer of ownership to foreign partners, appointment of managers outside the family, learning to relocate assets to external locations, adapting to new environments, financial benefits, growth and competitive advantage, organizational learning, business credibility, time Management and organizational costs were categorized to produce the necessary resources and negative consequences such as fear of losing control of the business and loss of reputation and revenue if internationalization fails.