رابطه بین رهبری اصیل و نوآوری سازمانی با نقش میانجی نگرش به تغییر سازمانی در معلمان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیآسیه حبیبی 1 , ابوالقاسم بریمانی 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری سازمانی, رهبری اصیل, نگرش به تغییر سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین رهبری اصیل و نوآوری سازمانی با نقش میانجی نگرش به تغییر سازمانی در معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان میاندرود به تعداد 255 نفر بود. نمونه آماری به تعداد 155 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه رهبری اصیل والومبا و همکاران (2008)، نوآوری سازمانی جیمز- جیمز و همکاران (2008) و نگرش به تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) استفاده شد. پایایی با فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 86/0، 79/0 و 82/0 به دست آمد. به منظور تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار آماری پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین رهبری اصیل و نگرش به تغییر سازمانی با نوآوری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 1/66 درصد از نوآوری سازمانی و 7/48 درصد از نگرش به تغییر سازمانی توسط رهبری اصیل تبیین میشود و متغیر نگرش به تغییر سازمانی اثر میانجی بر رابطه بین رهبری اصیل و نوآوری سازمانی را دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است.
_||_