تاثیر آموزش مدیریت هیجان بر نگرش های ناکارامد و فرسودگی شغلی معلمان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
فرانک موسوی
1
(دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران)
علی ملک زاده
2
(کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران)
مرزبان ادیب منش
3
(استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان)
الکلمات المفتاحية: مدیریت هیجان, نگرش های ناکارآمد, فرسودگی شغلی , معلمان,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مدیریت هیجان بر نگرش های ناکارآمد و فرسودگی شغلی معلمان بود. روش این پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه در سال 1402 بودند.از بین معلمان مدارس ابتدایی 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس در دو گروه آزمایشی و کنترل (در هر گروه 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. اجرای فرایند در هشت جلسه و دوازده ساعت صورت پذیرفت. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه های نگرش های ناکارامد یونگ (1990) و فرسودگی شغلی مسلش (1981) بود. نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش مدیریت هیجان با توجه به میانگین نگرش های ناکارامد در معلمان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب کاهش نگرش های ناکارآمد گروه آزمایش شده است، همچنین آموزش مدیریت هیجان با توجه به میانگین فرسودگی شغلی معلمان گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به میانگین زوجین گروه گواه، موجب کاهش فرسودگی شغلی گروه آزمایش شده است.