رابطه پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان: نقش تعدیل گر مقطع تحصیلی
الموضوعات : Journal of Educational Psychologyسعیده بافتی 1 , محدثه بخشی پور 2
1 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: پافشاری, راهبردهای یادگیری و مطالعه, مقطع تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان: نقش تعدیل گر مقطع تحصیلی بود. پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه شهرستان سمنان هستند. روش نمونه گیری از نوع غیراحتمالی در دسترس است و تعداد 320 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند که از بین 320 نفر تعداد 160 نفر در مقطع ابتدایی و 160 نفر در مقطع متوسطه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های راهبردهای یادگیری و مطالعه و پرسشنامه پافشاری بود و برای بررسی صحت و سقم آن از روایی و پایایی استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل داده ها حداقل مربعات جزیی بوده و از نرم افزار اموس استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که بین پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه و تمامی مولفه های آن رابطه مستقیم دارد (آماره معنی داری 599/14) اما نقش تعدیلگر مقطع تحصیلی در روابط بین پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان تایید نشد.
