تبیین شاخصهای مهارت ارتباطی مدیران و نقش آن در رضایت شغلی کارکنان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیحسن زارعیمتین 1 , سعید یوسفزاده 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه تهران پردیس قم
2 - کارشناس ارشد دانشگاه تهران پردیس قم
الکلمات المفتاحية: مهارتهای ارتباطی, رهبری تحول آفرین, رضایت شغلی, اثربخشی ارتباطات, هوش عاطفی,
ملخص المقالة :
در پژوهشحاضر به منظور شناسایی مؤلفههای مهارت ارتباطی مدیران و رابطه آنها با رضایت شغلی کارکنان، تعداد 96 نفر از کارکنان بهصورت تصادفی انتخاب و به پرسشنامههای مربوط پاسخ دادند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روشهای مختلف آماری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان دهندهی تفاوت معنادار بین وضعیت موجود و مطلوب مهارت ارتباطی مدیران بود. این بدان معناست که مدیران سازمان تا دستیابی وضعیت مطلوب مهارت ارتباطی فاصلهی زیادی دارند. این نتایج نشان دهنده علت بسیاری از مشکلاتی است که در برقراری ارتباط مناسب بین مدیران و کارکنان، در سازمانهای مختلف قابل مشاهده است. بهعلاوه، نتایج پژوهش نشان داد بین شاخصهای مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. در اکثر منابع مربوط به حوزه بحث رفتار سازمانی، رضایت شغلی به عنوان یکی از ستادههای فرایند مدیریت رفتار سازمانی مطرح شده و باتوجه به نتایج بدست آمده در این تحقیق، جهت دستیابی به سطحی مطلوب از رضایت شغلی، بهبود وضعیت مهارت ارتباطی مدیران باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.