مقایسه خودکارامدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر چاق، دارای اضافه وزن و عادی در مقطع متوسطه
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
الکلمات المفتاحية: ویژگی های شخصیتی, نگرش به زندگی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با نگرش به زندگی در دانش آموزان انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دبیرستانی که در سال 94-93 مشغول به تحصیل بودند که ازاین تعداد، 200 به عنوان نمونه به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مؤلفه های شخصیت نئو و ﻧﮕــﺮش ﺑــﻪ زﻧــﺪﮔﯽ استفاده شد. اطلاعات بدست آمده از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره و بصورت همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش بین همه ی مولفه های شخصیت با نگرش به زندگی در سطح 01/0>P، رابطه معنادار وجود دارد. نتایج: نشان داد که بین مولفه های روان نژندی و با نگرش به زندگی در دانش آموزان رابطه ی منفی و معنادار وجود دارد و بین مولفه های برون گرایی، گشودگی به تجربه، دلپذیری، وظیفه شناسی با نگرش به زندگی رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر هر چقدر روان نژندی و افزایش یابد، نگرش به زندگی در دانش آموزان نیز کاهش می یابد و هر چقدر مولفه های برون گرایی، گشودگی به تجربه، دلپذیری، وظیفه شناسی افزایش یابد، نگرش به زندگی افزایش می یابد.