تحلیل نارساییهای ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگو از دیدگاه جامعه شناسی سازمان ها .
الموضوعات :محمدصادق قیصری 1 , سراج الدین محبی 2 , کرمالله دانشفرد 3
1 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت ، واحد قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، پردیس بین الملل قشم ، قشم ، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت ، واحد قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قشم ، ایران. (نویسنده مسئول)mohebi.abcd@gmail.com
3 - استاد ، گروه مدیریت ،واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: بخش خصوصی, بخش دولتی, نارساییهای ساختاری, نارساییهای نهادی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش ، شناسایی نارساییهای ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگوی مناسب جهت ایجاد فضای مساعد برای پیادهسازی مدیریت دولتی نوین در ایران بود . روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- اکتشافی بود . دادههای مورد نیاز از طریق روش میدانی و مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری ، 38۵ نفر از دانشجویان و کارشناسان رشته مدیریت و مدیران بخش دولتی استان فارس که به روش نمونه-گیری تصادفی ، و 15 نفر از کارشناسان خبره هیئت علمی رشتههای مختلف مدیریت دانشگاههای دولتی و آزاد استان فارس که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند . نتایج بدست آمده از برازش مدل معادلات ساختاری پژوهش نشان داد که تمام ضرایب مسیر در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار بودند. بنابراین ارتباط بین همه تمهای مدل تایید شده اما این ارتباط ، دارای اولویتهای متفاوتی میباشند. نتایج حاکی از آن است که نارساییهای محتوایی با ضریب مسیر (۰.۷۳۸) در اولویت اول و نارساییهای ساختاری با ضریب مسیر (۰.۴۵۶) در اولویت دوم نسبت به تاثیر آنها در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی، با توجه به پیادهسازی پنج اصل محوری استقرار شیوه مدیریت دولتینوین در ایران قراردارند .
رهنورد، فرجالله. (۱۳۸۴) کاربرد مدیریت دولتی نو در ایران ، مدیریت و برنامهریزی توسعه، جلد پنجم، مجموعه مقالات همایش سیاستها و مدیریت برنامههای رشد و توسعه در ایران تهران، اسفند 1382، ناشر: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، ۶۰۸ صفحه.
طهرانی، مریم. مالکی، محمدرضا. غفرانی، فهیمه. (۱۳۹۳) قانون مدیریت خدمات کشوری (اصول، مبانی و راهبردهای پیشنهادی). فصلنامه مجلس و راهبرد، سال ۲۱، شماره ۷۹، پاییز ۱۳۹۳، صص ۲۲۲-۱۸۵.
محبی، سراجالدین. قیصری، محمدصادق. (۱۳۹۶) مطالعه تطبیقی اجرای مدیریت دولتی نوین (NPM) در ایران با کشورهای رومانی و سوئد، سومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، استان هرمزگان. ۱۷ اسفند ۱۳۹۷.
هیوز، آون. (۱۳۹۶) مدیریت دولتی نوین: نگرشی راهبردی (استراتژیک) سیر اندیشهها، مفاهیم و نظریهها، ترجمه مهدی الوانی، سهراب خلیلی شورینی، غلامرضا معمارزاده طهران، تهران: انتشارات مروارید، ۴۰۰ صفحه.
Curry D., Van de Walle S. (2016) A Bibliometrics Approach to Understanding Conceptual Breadth, Depth and Development: The Case of New Public Management, Political Studies Review, June 17 2016. https://doi.org/10.1177/1478929916644869
Ferlie E. and Steane P. (2002) Changing Developments in NPM, International Journal of public administration, Vol 25, No. 12 p: 1459-1469.
Gudelis, D., & Guogis, A. (2011). Integrating public and business management: A model of interaction between public and private sectors. International Review on Public and Non – Profit Marketing, 8(1), 1-9. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s12208-010-0063-4.
Kalimullah N., Ashraf Alam K. M., Ashaduzzaman Nour M. M., (2012) New Public Management: Emergence and Principles. BUP JOURNAL, Volume 1, Issue 1, September 2012, ISSN: 2219-4851
Kolthoff E., Huberts L. And Heavel H.D. (2003) The Ethics of New Public Management: Is Integrity at State, Ethics & Integrity of Governance, Portugal, September.
Matei, L. Chesaru O. M. (2014), Implementation guidelines of the new public management. Cases of Romania and Sweden. Procedia - Social and Behavioral Sciences 143: 857 – 861.
Mauro, S.G., &Cinquini, L., & Pianezzi, D. (2019) New Public Management between reality and illusion: Analysing the validity of performance-based budgeting. The British Accounting Review. https://doi.org/10.1016/j.bar.2019.02.007
Pena-Miguel, N., & De La Pena, J.I. (2017) New accounting information system: An application for a basic social benefit in Spain. Revista de Contabilidad – Spanish Accounting Review. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2017.07.002
Ranerup A. et al. (2016). An analysis of business models in Public Service Platforms. Government Information Quarterly 33: 6–14.
Rainey, H. G. & Bozeman, B. (2000). Comparing Public and Private Organizations: Empirical Research and the Power of a Priori, Journal of Public Administration Research and Theory, 10(2), Tenth Anniversary Issue, pp. 447-469.
Siddiquee N.A, (2006) "Public management reform in Malaysia: Recent initiatives and experiences", International Journal of Public Sector Management, Vol. 19 Issue: 4, pp.339-358, https://doi.org/10.1108/09513550610669185
_||_