فراترکیب زیبا شناسی و تجزیه و تحلیل جامعه شناختی سازمانی
الموضوعات :حمیدرضا خدادادی دیدانی 1 , علیرضا سرگلزایی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی،واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران( نویسنده مسئول)sargolzaei191@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: مهارت های عاطفی, آموزش سازمانی, فرآیندهای سازمانی, عملکرد سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ابعاد و مولفه های تاثیرگذار بر زیباشناسی سازمان و تحلیل جامعه شناختی سازمان بود. بدین منظور پس از جست و جو در پایگاه های اطلاعاتی در محدوده زمانی 1990 تا 2023 ، 38 تحقیق که به صورت مستقیم موضوع زیباشناسی سازمان و تحلیل جامعه شناختی سازمان را بررسی کرده بودند، وارد مرحله تحلیل شدند. پس از فرآیند کدگذاری، 60 کد متمایز شناسایی شد. از میان کدهای شناسایی شده؛ زیبا شناسی آگاهی و شناخت ارزش زیبایی طبیعت و محیط پیرامون است ( 18%)، زیبا شناسی توسعه مهارت های عاطفی و شناختی است ( 16%)، زیباشناسی سازمان بیان ماهرانه پاسخ های شخصی به عبارات مختلف زیبایی شناسانه است ( 13%)، زیبا شناسی شیوه ای از تجربه برای قضاوت، درک و شناخت جهان است (10%) و زیبا شناسی، فرآیند تولید محصولات زیباشناسی و سنت های تاریخی و فرهنگی است (9%) به ترتیب بیشترین اهمیت را از نظر تعداد ارجاع در اصطلاحات پژوهشی داشتند. در مرحله بعد کدها در قالب 15 تم و در نهایت در 4 مفهوم ( احساسات و مهارت های عاطفی، فرآیندهای سازمانی، آموزش سازمانی، عملکرد تولیدی و خدماتی سازمان) تقسیم بندی شدند. دستیابی به مدلی جامع با روش فراترکیب از نوآوری های این تحقیق است که می تواند الگویی برای سایر پژوهش ها باشد.
مهرجو،ناهید؛ نوریان، محمد؛ نوروزی، داریوش؛ عبایی کوپائی، محمود(1400). الگوی پیامدهای ارزشی و مهارتی آموزش زیباشناسی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال شانزدهم، شماره 60، بهار 1400، 65-98.
شجاعیان، پری؛ نصیری، پروین(1397). تاثیر زیباشناسی بر سازمان، فصلنامه روانشناسی و علوم رفتاری، سال چهارم، شماره 14، تابستان 1397، 126-141.
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره؛ عبدلی، افسانه(1396). زیباشناسی و هنر ازدیدگاه ماکسین گرین و اشارات تربیتی آن، سال دوازدهم، شماره 2، پیاپی 26، پائیز و زمستان 1396، 21-45.
فتوتیان، علی؛ صدقی، مهدی؛ کلانتری، عبدالحسین(1400). دیدگاهی نوین پیرامون جامعه شناسی شناختی؛ زوربال و مساله شناخت، مطالعات جامعه شناختی، دوره 28، شماره 1، 9-28.
DeGloma, Thomas. (2021). "The strategies of mnemonic battle: On the alignment of autobiographical and collective memories in conflicts over the past", American Journal of Cultural Sociology volume 3, pages156–190.
Ebrahiminia A, Zanganeh Motlagh F, Jafarian Yasar H, Mohammadi Naeeni M. (2021). Analysis of aesthetics education curriculum and identification of aesthetic education strategies in Farhangian University. Journal of Teaching Research. 8(4): 164-192.
Friedman, Asia. (2020). Blind to sameness: Sexpectations and the social construction of male and female bodies, University of Chicago Press.
Greene, M. (2005). Teaching in a moment of crisis: The spaces of imagination. The New Educator, 1(2), 77-80.
Greene, M. (2007). Art and imagination: Overcoming a desperate stasis. Contemporary Issues in Curriculum, 32, 38.
Harwood, V. (2020). The place of imagination in inclusive pedagogy: Thinking with Maxine Greene and Hannah Arendt. International journal of inclusive education, 14(4), 357-369.
Howell, S. J. (2021). Implications of classroom writing instruction emphasizing imagination, creativity, and dialogue: A case study: Doctoral dissertation, Kent State University.
Jiang, F. Wang, Z. Lv et al., “QoE-aware efficient content distribution scheme for satellite-terrestrial networks,” IEEE Transactions on Mobile Computing, p. 1, 2021.View at: Publisher Site | Google Scholar
Kress, T. M. & Lake, R. (Eds). (2020).We saved the best for you: Letters of hope, imagination and wisdom for 21st century educators (Vol.1): The Netherlands: sense publisher. Springer Science & Business Media.
perspective” Journal of Organizational Change Management, Vol. 20 No. 3.
Pinar, W. F. (2021). Notes on a blue guitar. Journal of Educational Controversy, 5(1), 18.
Raphael Michael W.( 2019). Cogn t v Soc o ogy Cogn t v Soc o ogy” n Oxfo d Bibliographies Online in Sociology. Vol. 187. New York: Oxford University Press. doi: 10.1093/obo/9780199756384-0187.
Seltzer-Kelly, D., Westwood, S. J., & Peña-Guzman, D. M. (2019). Deweyan multicultural democracy, Rortian solidarity, and the popular arts: Krumping into presence. Studies in Philosophy and Education, 29(5), 441-457.
Toumajiri M, Mehrmohammadi M. (2021). Aesthetic understanding of the nature of science and its implications for science education. Foundations of Education. 10(2): 46-66. [Persian]
Uhrenfeldt, L; Aagaard, H; Hall, E. O; Fegran, L; Ludvigsen, M. S., & Meyer, G. (2020). A qualitative metasynthesis of patients' experiences of intra & interhospital transitions. Journal of advanced nursing, 69(8), 1678-1690.
Unluer, E; & Zembat, R. (2019). Examining the Effects of Aesthetic Education Program on Aesthetic Judgment Development of Five-Year-Old Children. Asian Journal of Education and Training, (1)5: pp.44-49.
Wakabayashi M, Kitaguchi M, Sato H, Naito T. (2021). Experimental verification for perceptual and cognitive processing of visual aesthetic experiences. Vision Research. 185: 68-76. [DOI:10.1016/j.visres.2021.04.003] [PMID]
Weggeman, M; Lammers, I; Akkermans, H.(2021)”Aesthetics from a design
Zerubavel, Eviatar. 2016. "The Five Pillars of Essentialism: Reification and the Social Construction of an Objective Reality". Cultural Sociology. No. 10: 69-76.
Zerubavel, Eviatar. 2019. The Oxford Handbook of Cognitive Sociology. Edited by Wayne H. Brekhus and Gabe Ignatow. New York: Oxford University Press.
Zerubavel, Eviatar.(2015). Hidden in plain sight: The social structure of irrelevance. New York: Oxford Univ. Press.
Zhou, M. & Brown, D. (2015). Arts Integration in Elementary Curriculum. Education Open Textbooks, Book 3.