خود شکوفایی و رضامندی شغلی
الموضوعات :
1 - دانشگاه فردوسی مشهد، استادیار گروه علوم اجتماعی؛ مشهد- ایران (نویسنده مسئول).
2 - کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه تبریز.
الکلمات المفتاحية: آموزش, رضایت شغلی, تبریز, دبیران,
ملخص المقالة :
معلمان و دبیران مدارس در نظام تعلیم و پرورش و داشتن نسلی فرهیخته نقش اساسی دارند. البته رضامندی شغلی معلمان تأثیری غیرقابل انکار بر وظایف آموزشی وتربیتی آن ها دارد و رضایت ازشغل نیز متاثر از عوامل گوناگونی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دبیران ناحیه 5 آموزش و پرورش تبریز (1390) و حجم نمونه 183 نفر میباشد. با درنظر داشتن ترکیبی ازنظریه های مزلو، بروفی، مککللند و ... و پیشینه تجربی تحقیق متغیرهای مستقل تحقیق استخراج و رابطه آن ها با متغیر وابسته مورد آزمون قرارگرفت. اهداف کلی تحقیق شناخت میزان رضایت شغلی دبیران دبیرستان های ناحیه5 آموزش و پرورش شهرتبریز وشناسایی مهم ترین عوامل مؤثر بر میزان رضایت شغلی دبیران این ناحیه است. نتایج نشان داد میانگین رضایت شغلی دبیران مورد مطالعه در حد مطلوبی (میانگین 4/25 از 35) بوده و در بین متغیرهای مورد مطالعه به ترتیب متغیرهای خودشکوفایی (69/0)، محیط فیزیکی کار (33/0)، رابطه با همکاران (22/0)، ماهیت شغل (21/0) و حقوق و مزایا (17/0) با متغیر وابسته رابطه معناداری داشتهاند.
ایسپا واحد مرکز. (1382). بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن. منتشر نشده.
بختیاری نصرآبادی، ح. (1388). بررسی رابطهی بین ماهیت شغل و رضایت شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان. پژوهش نامه مدیریت اجرایی. سال نهم، شماره 1، (پیاپی33)، صص 76-57.
ساعتچی، م. (1387). بررسی رابطهی میان انگیزهی شغلی مدیران، رضایت شغلی و تعهد سازمانی (دبیران) مقطع متوسطهی شهرستان مرودشت. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزش. سال اول، شماره دوم، صص 168-147.
سرندی، پ؛ و دیگری. (1385). بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر رضایت شغلی و سلامت جسمانی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجانشرقی. منتشر نشده.
شفیعآبادی، ع. (1369).راهنمائی و مشاوره شغلی و حرفهای و نظریههای انتخابات شغل. تهران: انتشارات رشد.
گریفین، م. (1374). رفتار سازمانی. ترجمه: س، م، الوانی و دیگری. تهران: انتشارات مروارید.
میرسپاسی، ن. (1379). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر.
رابینز، ا، پ. (1377).رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریهها، کاربردها. ترجمه: ع، پارسائیان و دیگری. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
هومن، ج. (1371).پایههای پژوهش در علوم رفتاری. تهران: انتشارات فرهنگ.
Cain, J. M. & Schulkin, J. (Eds). (2001). Effects of perceptions and mentorship on pursuing a career in academic medicine in obstetrics and gynecology. Journal of Academic Medicine. 76 (6): 628-34.
Cam, O. (2001). The burnout in nursing academician in Turkey. International Journal of nursing studies. Vol: 38, 201- 207.
Carayon, P. & Honokker, P. (2003). Job characteristic and quality of working life in the IT workforce: The role of gender. ACM SIGMIS CPR Conference. Edited by E. Trauth, April 10-12, 2003, Philadelphia, Pennsylvania, pp: 58-63.
Desantis, V. & Durst, S. (1996). Comparing job satisfaction among public and private sector Employees. American Review of public Administration. Vol: 26, (3): 327.
Easom, A, K. (2000). Nephrology APNs: who are we and what do we do? Survey results October 1999 Nephrol Nurs J. 2000 Apr; 27(2):187-91.
Flanagan NA, Fianagan TJ. An analysis of the relationship between job satistfaction and job strees in correction nurses. Research in Nursing & Health.Vol: 25 (4):282–294.
Palepu, A. & Friedman, R, H. (Eds).(1998). junior faculty members’ mentoring relationships and their professional development in U.S Medical schools. Journal of Academic Medicine; 73(3): 318-23.
Siegel, P. A, Post, C. Brockner, J. Fishman, A. Y. Garden, C. (2005). The moderating influence of procedural fairness on the relationship between work-life conflict and organizational commitment. Journal of Applied Psychology. 90 (1): 13-24.
Smith,T. J, Girtman J, Riggins J. (2001). Why academic divisions of hematology/oncology are in trouble and some suggestions for resolution. Journal of Clinical Oncolology. 19 (1): 260-4.
Wild, P. Parsons, V& Dietz, E. (2006). Nurse practitioner’s characteristics and job satisfaction. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners. 18 (11): 544-9.