مطالعه رابطه بین میزان مصرف رسانهای نسل جوان و نگرش آنان به فرهنگ ایثار و شهادت
الموضوعات :
1 - کارشناسیارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: رسانه, مصرف رسانهای, ایثار و شهادت و فرهنگ,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه بین مصرف رسانه ای نسل جوان و نگرش به فرهنگ ایثار و شهادت انجام گرفته است. نمونه این پژوهش از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دانش آموزان مدارس ناحیه 4 تبریز انتخاب گردیده است. حجم نمونه آماری مطابق فرمول کوکران 366 نفر تعیین شد. روش جمع آوری اطلاعات به شکل میدانی و از طریق پرسشنامه های محقق ساخته برای سنجش نگرش نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت و پرسشنامه دیگر برای سنجش میزان مصرف رسانه ای دانش آموزان می باشد. نتایج نشان داد که بین میزان مصرف رسانه ای دانش آموزان و نگرش مثبت آنان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که هر قدر که میزان مصرف رسانه ای افراد بالاتر می رود نگرش مثبت آنان به فرهنگ ایثار و شهادت پایین می آید.
ادیبی، م؛ و همکاران. ( 1387). جهانی شدن با تاکید بر هویت اجتماعی جوانان شهر اصفهان. فصلنامه مطالعات ملی. سال نهم، شماره 3، صص 118-99.
بلقریز، ع. (1382). جهانی شدن و هویت فرهنگی، جهانی شدن فرهنگ یا فرهنگ جهانی شدن در جهان عرب و جهانی شدن. مجموعه بحث و بررسیهای نشست اندیشه سیاسی مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی. تهران: وزارت امور خارجه.
پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس. (1387). آشنایی با دفاع مقدس. ویراستار: م، ح، استادی مقدم. قم: انتشارات خادمالرضا (ع).
خواجهنوری، ب؛ و دیگری. (1384). جهانی شدن و تغییر هویت اجتماعی زنان، (بررسی موردی در دو شهر شیراز و استهبان). مطالعات زنان. شماره 3 (7).
خواجهنوری، ب؛ و همکاران. (1393). «بررسی رابطه فرایند جهانی شدن فرهنگی و هویت ملی در ایران. پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی. سال سوم، شماره پیاپی 8، شماره دوم، صص 114-99.
دادگران، س، م. (1374). مبانی ارتباطات جمعی. انتشارات فیروزه.
سورین، و؛ و دیگری. (1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، ر، دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
غیاثوند، ا؛ و دیگری. (1387). بررسی نگرش جوانان نسبت به عملکرد ایثارگران. فصلنامه مطالعات ملی. سال دهم، شماره 1، صص 47-31.
فرهنگ ایثار و شهادت. پژوهش در برنامهریزی درسی. سال دهم، دوره دوم، شماره پیاپی 37، شماره 10، صص 108-97.
کلانتری، ع؛ و همکاران. (1388). هویت دینی و جوانان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره دوم، شماره 6، صص 141-125.
کلمن، ج. (1377). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی.
موسیپور، ن. (1391). ترویج فرهنگ «ایثار و شهادت» به کمک برنامه درسی در دوره ابتدایی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره پنجم، شماره 3.
مولانا، ح. (1384). ارتباطات جهانی در حال گذار. تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما).
نگارش، ح. (1380). هویت دینی و انقطاع فرهنگی. قم: نمایندگی ولی فقیه در سپاه.
هرسیج، ح؛ و همکاران. (1390). بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و سوم، شماره پیاپی (47)، شماره سوم، صص 92-75.
هورک، ﻫ؛ و دیگری. (1380). نگاهی نو به مفاهیم توسعه. ترجمه: ف، رهی و دیگری. تهران: نشر مرکز.
_||_