مطالعه رابطه بین میزان مصرف رسانهای نسل جوان و نگرش آنان به فرهنگ ایثار و شهادت
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - کارشناسیارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: رسانه, مصرف رسانهای, ایثار و شهادت و فرهنگ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه بین مصرف رسانه ای نسل جوان و نگرش به فرهنگ ایثار و شهادت انجام گرفته است. نمونه این پژوهش از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دانش آموزان مدارس ناحیه 4 تبریز انتخاب گردیده است. حجم نمونه آماری مطابق فرمول کوکران 366 نفر تعیین شد. روش جمع آوری اطلاعات به شکل میدانی و از طریق پرسشنامه های محقق ساخته برای سنجش نگرش نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت و پرسشنامه دیگر برای سنجش میزان مصرف رسانه ای دانش آموزان می باشد. نتایج نشان داد که بین میزان مصرف رسانه ای دانش آموزان و نگرش مثبت آنان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که هر قدر که میزان مصرف رسانه ای افراد بالاتر می رود نگرش مثبت آنان به فرهنگ ایثار و شهادت پایین می آید.
This study aims to investigate the relationship between young generation’s media consumption and their attitudes to the culture of sacrifice and martyrdom. The sample of the study is obtained through multi-stage cluster sampling method. The sample size was determined 366 people in accordancewith Cochran formula. The results showed that, there is a significant relationship between the use of media and the students’ positive attitudes towards the culture of sacrifice and martyrdom. It means that, the greater the amount of media consumption the less students’ positive attitude to the culture of sacrifice and martyrdom will be.
ادیبی، م؛ و همکاران. ( 1387). جهانی شدن با تاکید بر هویت اجتماعی جوانان شهر اصفهان. فصلنامه مطالعات ملی. سال نهم، شماره 3، صص 118-99.
بلقریز، ع. (1382). جهانی شدن و هویت فرهنگی، جهانی شدن فرهنگ یا فرهنگ جهانی شدن در جهان عرب و جهانی شدن. مجموعه بحث و بررسیهای نشست اندیشه سیاسی مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی. تهران: وزارت امور خارجه.
پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس. (1387). آشنایی با دفاع مقدس. ویراستار: م، ح، استادی مقدم. قم: انتشارات خادمالرضا (ع).
خواجهنوری، ب؛ و دیگری. (1384). جهانی شدن و تغییر هویت اجتماعی زنان، (بررسی موردی در دو شهر شیراز و استهبان). مطالعات زنان. شماره 3 (7).
خواجهنوری، ب؛ و همکاران. (1393). «بررسی رابطه فرایند جهانی شدن فرهنگی و هویت ملی در ایران. پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی. سال سوم، شماره پیاپی 8، شماره دوم، صص 114-99.
دادگران، س، م. (1374). مبانی ارتباطات جمعی. انتشارات فیروزه.
سورین، و؛ و دیگری. (1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، ر، دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
غیاثوند، ا؛ و دیگری. (1387). بررسی نگرش جوانان نسبت به عملکرد ایثارگران. فصلنامه مطالعات ملی. سال دهم، شماره 1، صص 47-31.
فرهنگ ایثار و شهادت. پژوهش در برنامهریزی درسی. سال دهم، دوره دوم، شماره پیاپی 37، شماره 10، صص 108-97.
کلانتری، ع؛ و همکاران. (1388). هویت دینی و جوانان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره دوم، شماره 6، صص 141-125.
کلمن، ج. (1377). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی.
موسیپور، ن. (1391). ترویج فرهنگ «ایثار و شهادت» به کمک برنامه درسی در دوره ابتدایی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره پنجم، شماره 3.
مولانا، ح. (1384). ارتباطات جهانی در حال گذار. تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما).
نگارش، ح. (1380). هویت دینی و انقطاع فرهنگی. قم: نمایندگی ولی فقیه در سپاه.
هرسیج، ح؛ و همکاران. (1390). بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و سوم، شماره پیاپی (47)، شماره سوم، صص 92-75.
هورک، ﻫ؛ و دیگری. (1380). نگاهی نو به مفاهیم توسعه. ترجمه: ف، رهی و دیگری. تهران: نشر مرکز.
_||_