مطالعه میزان رضایتمندی شغلی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجانشرقی
الموضوعات :
1 - عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد- ایران.
2 - کارشناسیارشد جامعهشناسی و دبیر آموزش و پرورش ناحیه 7 مشهد.
الکلمات المفتاحية: آموزش, رضایت شغلی, کارکنان, شرکت گاز,
ملخص المقالة :
مهم ترین سرمایه و ابزار رقابتی هرسازمانی جهت ارائه خدمات بهتربه مشتریان، کارکنان آن میباشد؛ از این رو شناخت رضایت شغلی آنان اهمیت اساسی دارد. این مطالعه با هدف سنجش رضایت شغلی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجان شرقی و عوامل موثر بر آن در سال 1388 انجام یافته است. در این مطالعه توصیفی مقطعی 342 نفر به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار سنجش رضایت شغلی، پرسشنامه مینهسوتا (MSQ) بوده است و مدل تحقیق ترکیبی از تئوریهای مزلو، بروفی، مک کلهلند، هرزبرگ بوده که متغیرهای مستقل تحقیق از آنها استخراج شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین رضایت شغلی کارکنان این شرکت 7/69 از 100 بوده و از بین متغیرهای مستقل تحقیق به ترتیب متغیرهایمیزان رضایت از امکانات رفاهی، آموزش و تشویق کار گروهی، رفع نیازهای اجتماعی، تضاد و ابهام نقش بیشترین ارتباط را با میزان رضایت شغلی افراد مورد مطالعه داشته است.
ایسپا، واحد مرکز. (1382). بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن. منتشر نشده.
بختیاری نصرآبادی، ح. (1388). بررسی رابطه بین ماهیت شغل و رضایت شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان. پژوهشنامه مدیریت اجرایی. سال نهم، شماره 1، (پیاپی 33)، صص 76-57.
رابینز، ا، پ. (1377). رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریهها، کاربردها. ترجمه: ع، پارسائیان و دیگری. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رجاییپور، س؛ و دیگران. رضایت شغلی کلیه معلمان رسمی و پیمانی اصفهان. سال تحصیلی 82-1381. منتشر نشده.
ساعتچی، م.(1387). بررسی رابطه میان انگیزه شغلی مدیران، رضایت شغلی و تعهد سازمانی (دبیران) مقطع متوسطه شهرستان مرودشت. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزش. سال اول، شماره دوم، صص 168-147.
سرندی، پ؛ و دیگری. (1385). بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر رضایت شغلی و سلامت جسمانی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجانشرقی. منتشر نشده.
شفیعآبادی، ع. (1369). راهنمائی و مشاوره شغلی و حرفهای و نظریههای انتخابات شغل. تهران: انتشارات رشد.
گریفین، م. (1374). رفتار سازمانی. ترجمه: س، م، الوانی و دیگری. تهران: انتشارات مروارید.
میرسپاسی، ن.(1379). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر.
هرسی، پ؛ و دیگری. (1375). مدیریت رفتارسازمانی، کاربرد منابع انسانی. ع، علاقهمند. تهران: انتشارات امیر کبیر.
هومن، ج. (1371). پایههای پژوهش در علوم رفتاری. تهران: انتشارات فرهنگ.
Cain, J. M & Schulkin, J. (Eds). (2001). Effects of perceptions and mentorship on pursuing a career in academic medicine in obstetrics and gynecology. Journal of Academic Medicine. 76 (6), P.p: 628-634.
Cam, O. (2001). The burnout in nursing academician in Turkey. International Journal of nursing studies. Vol: 38, P.p: 201- 207.
Carayon, P & Honokker, P. (2003). Job characteristic and quality of working life in the IT workforce: The role of gender. ACM SIGMIS CPR Conference. Edited by E. Trauth, April 10-12, 2003, Philadelphia, Pennsylvania, P.p: 58-63.
Desantis, V & Durst, S. (1996). Comparing job satisfaction among public and private sector Employees. American Review of public Administration. Vol: 26 (3), p: 327
Easom, A. K. (2000). Nephrology APNs: who are we and what do we do? Survey results October 1999.Nephrol Nurs J. 2000 Apr; 27(2), P.p: 187-191.
Flanagan NA, Fianagan TJ. (2002). an analysis of the relationship between job satistfaction and job strees in correction nurses. Research in Nursing & Health.Vol: 25 (4), P.p: 282–294.
Palepu, A & Friedman, R. H, (Eds), (1998). junior faculty members’ mentoring relationships and their professional development in U.S Medical schools. Journal of Academic Medicine. 73 (3), P.p: 318-23.
Siegel, P. A, Post, C. Brockner, J. Fishman, A. Y. Garden, C. (2005). The moderating influence of procedural fairness on the relationship between work-life conflict and organizational commitment. Journal of Applied Psychology. 90 (1) P.p: 13-24.
Spector P. E. (1997). Job Satisfaction. Sage Publications, Thousand Oaks London New Delhi.
Smith, T. J, Girtman J, Riggins J. (2001). Why academic divisions of hematology/oncology are in trouble and some suggestions for resolution. Journal of Clinical Oncolology. 19 (1), P.p: 260-264.
Wild, P. Parsons, V & Dietz, E. (2006). Nurse practitioner’s characteristics and job satisfaction. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners.18 (11): P.p: 544-549.