پیشبینی سازگاری تحصیلی بر اساس راهبردهای مقابلهای و اخلاق تحصیلی دانشآموزان
الموضوعات : Research
1 - کارشناس ارشد مشاوره مدرسه ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران
2 - دانشیار گروه مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
الکلمات المفتاحية: راهبردهای مقابلهای, سازگاری تحصیلی, اخلاق تحصیلی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف پیشبینی سازگاری تحصیلی بر اساس راهبردهای مقابلهای و اخلاق تحصیلی دانش آموزان انجام شد که از پایان نامه ی کارشناسی ارشد استخراج شده است. نوع تحقیق، کاربردی و روش اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان کرج در پایههای یازدهم و دوازدهم بود که تعداد 120 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای استاندارد سازگاری تحصیلی سینها و سینگ (1993) با پایایی 86/0، پرسشنامه راهبردهای مقابله ای بیلینگز وموس (1984) با پایایی 79/0 و پرسشنامه اخلاق تحصیلی گلپرور (1389) با پایایی 75/0 بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss 24 و آزمونهای نرمالیتی و رگرسیون انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد راهبردهای مقابلهای و اخلاق تحصیلی در مجموع می توانند 42 درصد از تغییرات سازگاری تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی نمایند. راهبردهای مقابلهای با سازگاری تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری دارد، همچنین اخلاق تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری دارد.
