مدل علّی تأثیر انگیزش شغلی خودتعیینگری معلمان بر بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی
الموضوعات : Educational Psychologyجواد مصرآبادی 1 , پیمان یارمحمدزاده 2 , احسان عظیمپور 3
1 - استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 - دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: معلمان, راهبردهای آموزشی و انضباطی, انگیزش شغلی خودتعیینگری,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش طراحی و برازش مدلی ساختاری از روابط بین متغیرهای انگیزش شغلی خودتعیینگری و راهبردهای آموزشی و انضباطی بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی با آزمون مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه این پژوهش شامل 4478 از معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی، دوره اول متوسطه(راهنمایی) و دوره دوم متوسطه(دبیرستان) شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی بود که از این تعداد 354 نفر (158نفر مرد و 196 نفر زن) به شیوههای نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی انگیزش خودتعیینگری بلیس(1994)، پرسشنامههای محقق ساخته راهبردهای آموزشی معلمان و راهبردهای انضباطی معلمان استفاده شد. دادهها با روش تحلیل معادلههای ساختاری و نرم افزاهای آماری SPSS16 و AMOS22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی، مدل نظری قوی برای پیشبینی بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان میباشد. انگیزش خودتعیینگری اثر مستقیم 31/0 و 36/0 بر روی راهبردهای انضباطی و آموزشی دارد. همچنین از لحاظ انواع انگیزش خودتعیینگری و انواع راهبردهای آموزشی و انضباطی بین معلمان بر حسب جنسیت تفاوتی وجود نداشت.
