اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر
الموضوعات : Educational Psychologyاسما فولادی 1 , محمدباقر کجباف 2 , امیر قمرانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی تحصیلی, موفقیت تحصیلی, دانشآموزان دختر, سرزندگی تحصیلی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشآموزان دختر پایه سوم دوره اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح نیمه آزمایشی 40 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 70 دقیقهای (دو جلسه در هفته) با روش سرزندگی تحصیلی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. هر دو گروه پرسشنامههای موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی را به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. دادهها به روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر و با کمک نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد در مراحل پسآزمون و پیگیری بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش سرزندگی تحصیلی در مراحل پسآزمون و پیگیری باعث افزایش معنادار موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر شد (01/0>P).
