طراحی الگوی آموزش فلسفه زندگی دانشجویی به منظور بهبود منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
الموضوعات :مریم پیرو 1 , عباس قلتاش 2 , علیاصغر ماشینچی 3
1 - دانشجوی دوره دکترای تخصصی گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاداسلامی، لامرد، ایران
2 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
3 - استادیارگروه علوم تربیتی،واحدلامرد، دانشگاه ازاد اسلامی ،لامرد ،ایران
الکلمات المفتاحية: فلسفه زندگی, منابع انسانی, دانشجو, دانشگاه علوم پزشکی شیراز,
ملخص المقالة :
منابع انسانی به دلیل دانش و مهارت و تواناییهایی که با خود به سازمانها میآورند برای سازمانها ارزش رقابتی ایجاد میکنند. تامین بخش اعظمی از نیروی انسانی آموزش دیده بر عهده نظام آموزش عالی کشور است. هدف اصلی از تحقیق حاضر طراحی الگوی آموزش فلسفه زندگی به منظور بهبود منابع انسانی دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. این پژوهش با روش کیفی داده بنیاد مبتنی بر رهیافت گلیزر (1992) انجام شده است. مشارکت کنندگان کیفی شامل 8 نفر از اساتید دانشگاه به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که در سطح اشباع نظری انجام شد. روش تحلیل دادههای کیفی عبارتند از کد گذاری اولیه، محوری و نظری. نتایج این پژوهش گویای آن بود که 4 مولفه اصلی؛ فراگیری فلسفه زندگی اجتماعی، فراگیری فلسفه زندگی دینی، فراگیری فلسفه زندگی فردی، فراگیری فلسفه زندگی اخلاقی و 13 مولفه فرعی؛ درک صحیح از خودکارآمدی، فراگیری فضائل اخلاقی، درک صحیح ازاحترام به قوانین، آموختن احترام به مربی، آموختن حدود آزادی، توجه به تعامل سازنده والدین با یکدیگر، توجه به اهمیت روابط عاطفی والدین و فرزندان، توجه به اهمیت معاشرگزینی، آموختن مبانی و مفاهیم معرفت افزایی، آموختن نحوه بهرهمندی از اراده و انگیزه اراده و انگیزه، فراگیری نحوه کسب اعتماد به نفس، درک اهمیت تفکر و علم اندوزی، توجه ویژه به ارتباط انسان با خدا در طراحی الگوی آموزش فلسفه زندگی اهمیت دارد.