اهمیت برنامهریزی استراتژیک در فروش محصولات ارگانیک در شرکتهای دانشبنیان
الموضوعات :مینا سرشار 1 , مجید فتاحی 2 , نیلوفر ایمان خان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی-گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری،
ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت، واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - 2. استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: برنامهریزی استراتژیک, فروش, بازاریابی, محصول ارگانیک, شرکت دانشبنیان,
ملخص المقالة :
اکثر مدیران فروش بیش از حد بر روی محصول و روشهای مختلف بازاریابی تمرکز میکنند و به استراتژی فروش توجه کافی ندارند.هدف از این مطالعه شناسایی اهمیت برنامهریزی استراتژیک بر فروش محصولات ارگانیک در شرکتهای دانش بنیان بود.روش تحقیق آمیخته، اکتشافی است.در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند استفاده شد.در مجموع 20 نفر از کارشناسان و اساتید دانشگاه مورد مصاحبه قرار گرفتند.در بخش کمی، جامعه آماری شامل 30 شرکت دانشبنیان بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده براساس فرمول حجم نمونه کوکران، 300 شرکت بودند.افراد انتخاب شده و پرسشنامه برای آزمایش مدل در اختیار مدیران و کارکنان قرار گرفت.ابزار تحقیق در بخش کیفی مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی پرسشنامه بود.در بخش کیفی از روایی از معیارهای تاییدپذیری،پایایی،انتقال پذیری،اعتبار و در بخش کمی از روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شد.پایایی در بخش کیفی با دو روش بازآزمایی و توافق درون موضوعی بین کدگذاران و در بخش کمی با ضریب آلفای کرونباخ تأییدشد.مدل کیفی تدوین شده در قالب پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت.در بخش کمی،مدل با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت و برازش مدل تجربی تعیین شد.به طور کلی نتایج مدل ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از اعتبار کافی برخوردار است که با استفاده از نرم افزار Amoss برای تحلیل مدل معادلات ساختاری و برازش مدلهای اندازهگیری ساختاری و مدل کلی مورد تایید قرار گرفت.در نهایت رویکرد کلی برنامهریزی استراتژیک در فروش نشاندهنده آن است که برای فروش محصولات در شرکتهای دانشبنیان به تعامل میان اعضا برای تدوین استراتژی شرکت به شدت نیازمندمیباشند.