کسب و کار الکترونیکی و عملکرد بنگاههای نوظهور
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه
الکلمات المفتاحية: عملکرد, بازده دارایی, طبقهبندی JEL: L21, L84, M21. واژگان کلیدی: کسب و کار الکترونیکی, بنگاههای نوظهور, هزینههای عملیاتی,
ملخص المقالة :
چکیده هدف این مقاله بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر عملکرد بنگاه های نوظهور می باشد. کسب و کار الکترونیکی در رابطه با فعالیت های طراحی، تولید، بازاریابی، توزیع، هماهنگی با تامینکنندگان و خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار می گیرد. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق علت و معلولی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بنگاه های نوظهور ثبت شده در وب سایت استارت آپ شو می باشد که 140 کسب و کار از۲۰۰ شرکت را پوشش می دهد. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای، میدانی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که از روایی و اعتبار تایید شده برخوردار است. نتایج نشان می دهد کسب و کار الکترونیکی از سه مجرای تغییر فرایندهای تولید و توزیع(طراحی، بازاریابی، توزیع، هماهنگی با تامینکنندگان و خدمات پس از فروش) کاهش هزینههای عملیاتی و افزایشها بازدهی داراییها بر عملکرد بنگاهها موثر بوده است. دولت با تدوین قوانین حمایتگرایانه، دانشگاهها با آموزش اصولی و ایجاد فضای تفکر کارآفرینی و بخش خصوصی با سرمایهگذاری خطرپذیر مثلت طلایی رشد کارآفرینی در کشور خواهند بود.
منابع
- ایمانی، عبدالمجید، زور، مرضیه، گرگی، محبوبه (1394). بررسی نقش تجارت الکترونیکی در مدیریت زنجیره تامین شرکتهای متوسط و کوچک، اولین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری به صورت الکترونیکی، موسسه پژوهشی البرز.
- بانک مرکزی (1395). نظامهای پرداخت و زیرساختها. قابل دسترسی در سایت: https://cbi.ir/page/15722.aspx .
- بهمنی، وحید، بهمنی، فائزه (1395). بررسی بکارگیری تجارت الکترونیکی بین بنگاهی در شرکتهای کوچک و متوسط، کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت، روانشناسی، قم، دانشگاه علمی کاربردی استانداری قم.
- وبسایت نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی (1395). فهرست کسب و کارهای دارای نماد اعتماد. قابل دسترسی در سایت: http://www.enamad.ir
- بیکزاده، نسرین (1392). تجزیه و تحلیل شاخصهای اساسی عملکرد در تجارت الکترونیکی با استفاده از ارزیابی عملکرد متوازن: مورد کاوی، سایتهای تجاری ایران، دانشگاه تربیت مدرس.
- سلیمانی، مجید (1390). رتبهبندی عوامل موثر در بکارگیری اینترنت در بینالمللیسازی بنگاههای کوچک و متوسط، دانشگاه علامه طباطبایی.
- شهواری، کمیل (1394). کاربرد تجارت الکترونیکی در بنگاههای کوچک و متوسط برای حضور در بازارهای جهانی، نخستین همایش بینالمللی جامع مدیریت ایران، تهران، مرکز همایشهای توسعه ایران.
- محمودزاده، محمود، قویدل، صالح، چاوشی، فاطمه (1396). آثار تجارت الکترونیکی بر تولید و اشتغال در ایران. فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی (در دست انتشار).
- منصوری، علی؛ رحیم زاده، مهسا؛ آراسته، علیرضا، (1394). بررسی نقش و ماهیت تجارت الکترونیک بر کارآفرینی و توسعه بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط. اولین همایش ملی بهبود کسب و کار، کارآفرینی توسعه در بستر اقتصاد مقاومتی. زنجان. دانشکده فنی و حرفه ای الغدیر زنجان.
- هاشمنیا، شهرام، اقبال، رویا (1392). بررسی تاثیر تجارت الکترونیکی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط صنعتی، مجله مهندسی مدیریت نوین، 2 (4):117-91.
- 16. Popa, S., Soto-Acosta, P., & Perez-Gonzalez, D. (2016). An investigation of the effect of electronic business on financial performance of Spanish manufacturing SMEs. Technological Forecasting and Social Change.
- Almajali, A., Alamro, S. and Al-Soub, Y., (2012). Factors affecting the financial performance of Jordanian insurance companies listed at Amman stock exchange. Journal of Management Research, 4(2): 266-289.
- Bharadwaj, A. S. (2000). A resource-based perspective on information technology capability and firm performance: an empirical investigation. MIS quarterly: 169-196.
- Choshin, M., & Ghaffari, A. (2017). An investigation of the impact of effective factors on the success of e-commerce in small-and medium-sized companies. Computers in Human Behavior, 66: 67-74.
- Devaraj. S .. Kohli, R.. 2003. Performance impacts of information technology: is actual usage the missing link? Manag. Sa. 49 (3): 273-289.
- Grant, R.M .. 2002. The knowledge-based view of the firm In: Chao. C.W .. Bontis, N. (Eds.), The Strategic Management of Intellectual Capital and Organizational Knowledge, Oxford University Press, Oxford: 133-148.
- Herzallah, F., & Mukhtar, M. (2015). The impact of internal organization factors on the adoption of e-commerce and its effect on organizational performance among palestinian small and medium enterprise.
- Lucia-Palacios, I., Bordonaba-juste, V .. Polo-Redondo. Y (2014). E-business implementation and performance: analysis of mediating factors. Jntemet Res. 24 (2): 223-245.
- Popa, S., Soto-Acosta, P., & Loukis, E. (2016). Analyzing the complementarity of web infrastructure and eInnovation for business value generation. Program, 5(1): 118-134.
- Raymond, I.. Bergeron. F., Blili, S .. 2005. The assimilation of e-business in manufacturing SMEs: determinants and effects on growth and internationalization. Electron. Mark. 15 (2): 106-118.
- Scupola, A. (2009). SMEs'e-commerce adoption: perspectives from Denmark and Australia. Journal of Enterprise Information Management, 24:1/2): 152-166.
- Soto-Acosta, P" Papa. S., Palacios-Marques, D" 2015. E-business. Organizationallnnovation and Firm Performance in Manufacturing SMEs: An Empirical Study in Spain. Technological and Economic Development of Economy hltp://dx.doi.org/l0.3846/ 20294913.2015.1074126.
- Wang, S., & Cavusoglu, H. (2015). Small and medium sized manufacturer performance on third party B2B electronic marketplaces: The role of enabling and IT capabilities. Decision Support Systems, 79: 184-194.
- Zhu, K. Kraemer, KI. (2005). Post-adoption variations in usage and value of e-business by organizations: cross-country evidence from the retail industry.lnf. Syst Res. 16 (1):61-84.
_||_