ارزیابی بازدهی نسبت به مقیاس در واحدهای منتخب دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :
1 - مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه
الکلمات المفتاحية: آموزش عالی, دانشگاه آزاد اسلامی, تابع هزینه ترانسلوگ, صرفههای ناشی از مقیاس, اندازه بهینه,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله بررسی نوع بازده نسبت به مقیاس وصرفههای ناشی از مقیاس در دانشگاه آزاد اسلامی، با استفاده از تابع هزینه ترانسلوگ طی دوره 84 – 1379می باشد. نتایج نشان میدهد واحدهای مورد بررسی بطور میانگین در ارائه خدمات آموزشی در سطح کاردانی - کارشناسی در حالت بازده کاهنده و عدم صرفههای ناشی از مقیاس و در سطح کارشناسی ارشد - دکتری در حالت بازده فزاینده و وجود صرفههای ناشی از مقیاس قرار دارند. همچنین تعداد بهینه دانشجو در سطح کاردانی وکارشناسی 9000-7000 نفر، دانشجو در سطح کارشناسی ارشد ودکتری 1000-800 دانشجو میباشد.
منابع:
- Andrew, L.D., & Friedman, B.D. (1976). A study of the causes for the Demise of certain small, private Liberal Arts colleges in the U.S.A.Blacksburg: Virginia polytechnic iinstitute & state university).
- Chau, T. N. (1972). The cost of introducing a reform in primary education. Educational cost analysis in action: case studies for planner. Paris, int’l institute for educational Planning.
- Cohn, E. (1968). Economies of scale in Iowa high school operations. j. of human resources 3(4): 422-34.
- Eicher, J. C., & F. Orivel (1980). Cost analysis of primary education by television in the Ivory Coast. The economics of new educational Media. Paris, UNESCO.
- Johnes, J. (1995). unit costs: some explanations of differences between UK universities, applied economics, 22:853-62
- Layard, P. R. G & Verry, D. W. (1975), Cost functions for university teaching and research, Economic Journal, 85: 55-74
- Lee, K. H. (1985). Further evidence on economies of scale in higher education Comparative Education Rev.
- Osborne, M. J. (1989). On the Marginal cost of a student in the public sector of higher education in the UK, Journal of Further and Higher Education, 13: 55-065.
- Panzer, J.C. & Willing, R.D. (1981), Economics of scope, American Journal Of Political Economy, 76:678-711.
- Psacharopoulos, G. (1982).The Economics of higher education in developing countries. Comparative Education Rev. 26(2).
- Psacharopoulos, G. (1991). Higher education in developing countries: the scenario of the future. Higher education 21(1): 3-10.
- Psacharopoulos, G. (1994). Returns to investment in education: a global update. World development 22(9): 1325-43.
- Psacharopoulos, G., & G. Williams (1973). Public Sector Earning and Educational Planning. Int’l labour review (July): 43-57.
- Psacharopoulos, G., & W. Loxley (1985). Diversified Secondary Education and Development: Evidence from Colombia and Tanzania. Baltimore, Md., Johns Hopkins UN. Press.
- Riew, O. (1966). Economies of scale in high school operation. Rev. of Economics and Statistics 48(3): 280-87.
- Rosen, S. (1987). Human capital, the new Palgrave: a dictionary of economics J. Eatwell and ET. Al. London, Macmillan Press, Ltd: 682-690.
- Truett, L. J. (2002), A cost function analysis of import demand and growth in South Africa, Journal of Development Economics, 70: 425-442.
- Walsh, J. R. (1935). Capital concept applied to man. Quarterly j. of economics xlix (February): 255-85.
- World Bank (1986), China: management and finance of higher education, washington, d.c: world bank, report by r. drysdale, w. hiddleton and W. pierpont