تدوین الگوی بهینه بودجهبندی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
الموضوعات :زریر نگین تاجی 1 , اکبر زمان زاده 2
1 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
2 - کارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: طبقهبندی JEL: H52, H75, I22 واژگان کلیدی: بودجهبندی, آموزشهای فنی و حرفهای, دادههای تابلویی,
ملخص المقالة :
چکیده این تحقیق به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر نحوه تخصیص منابع مالی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور است. جامعه آماری مورد استفاده در این تحقیق، تمامی ادارات کل آموزش فنی و حرفهای استانها بوده و بازه زمانی مورد بررسی نیز سالهای 92-1391 میباشد. متدولوژی مطالعه حاضر بر مبنای روش دادههای تابلویی استوار است. نتایج نشان میدهد در تخصیص منابع مالی سازمان آموزش فنی و حرفهای در بین مراکز آموزشی فنی و حرفهای هر استان، میبایست به 5 متغیر یعنی نرخ بیکاری، تعهدات آموزشی، تعداد مربی مراکز، تعداد کارکنان اداری و تعداد کارگاههای آموزشی، توجه ویژهای شود. بدین معنی که سازمان فنی و حرفهای کشور میبایست، 15، 25، 29، 28 و 3 درصد از اعتبارات را به ترتیب بر اساس نرخ بیکاری استانها، تعهدات ساعت آموزشی، تعداد مربیان آموزشی، تعداد کارکنان اداری و تعداد کارگاههای آموزشی (تأمین هزینههای تجهیزات) را به مراکز آموزش فنی و حرفهای استانها تخصیص دهد.
منابع
- اسعدی، جمشید (1391). مروری بر فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از گذشته تا حال و نقش آن در برنامههای سوم، چهارم، پنجم توسعه و چشم انداز 20 ساله.
- اداره کل آموزش فنی و حرفهای گیلان (1388). سابقه تاریخی آموزشهای فنی و حرفهای.
- انتظاری، یعقوب، محجوب، حسن (1392). اﻧﺘﺨﺎب ﺳﺎزﮐﺎر و روش ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﺨﺼﯿﺺ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﻪ آﻣﻮزش عاﻟﯽ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ، (68): 68-49.
- خلیلی عراقی، سید منصور، سوری، علی(1380). راهکاری پیرامون تخصیص بهینه منابع در آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (7): 40-1.
- دباغ، رحیم (1375). توزیع اعتبارات جاری دانشگاههای دولتی در طی سالهای 75 – 1367، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (13-14):178-143.
- کسرایی، اسرافیل(1374). مدل تخصیص بهینه بودجه بین دانشگاههای کشور در برنامه دوم. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (11-12): 114-81.
- نادری، ابوالقاسم (1389). ساز و کار و الگوی مطلوب تخصیص منابع مالی برای آموزش و پرورش: مبانی، الزامات، عناصر و الگوریتم. مجله تعلیم و تربیت، (104).90-59.
- Becker G.S .(1964). Human Capital. New York: National Bureau of Economic Research.
- Benton, Lori R. (2008). Examination and Application of the Education Adequacy Models and Studies to the State of Florida. PhD. Dissertation, University of Florida.
- Odden, A., Archibald, S., Fermanich, M., & Gallagher, H.A. (2002). A cost framework for professional development. Journal of Education Finance, 28(1), 51-74.
- Pan, D.,& Zena H. R., & Cynthia L. S., & Lotte Smith-Hansen .(2003). Examination of recourse allocation in education: connecting spending to student performance. Research Report, Southwest Educational Development Laboratory, Austin, TEXAS.