تدوین الگوی بهینه بودجهبندی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیتزریر نگین تاجی 1 , اکبر زمان زاده 2
1 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
2 - کارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: طبقهبندی JEL: H52, H75, I22 واژگان کلیدی: بودجهبندی, آموزشهای فنی و حرفهای, دادههای تابلویی,
چکیده مقاله :
چکیده این تحقیق به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر نحوه تخصیص منابع مالی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور است. جامعه آماری مورد استفاده در این تحقیق، تمامی ادارات کل آموزش فنی و حرفهای استانها بوده و بازه زمانی مورد بررسی نیز سالهای 92-1391 میباشد. متدولوژی مطالعه حاضر بر مبنای روش دادههای تابلویی استوار است. نتایج نشان میدهد در تخصیص منابع مالی سازمان آموزش فنی و حرفهای در بین مراکز آموزشی فنی و حرفهای هر استان، میبایست به 5 متغیر یعنی نرخ بیکاری، تعهدات آموزشی، تعداد مربی مراکز، تعداد کارکنان اداری و تعداد کارگاههای آموزشی، توجه ویژهای شود. بدین معنی که سازمان فنی و حرفهای کشور میبایست، 15، 25، 29، 28 و 3 درصد از اعتبارات را به ترتیب بر اساس نرخ بیکاری استانها، تعهدات ساعت آموزشی، تعداد مربیان آموزشی، تعداد کارکنان اداری و تعداد کارگاههای آموزشی (تأمین هزینههای تجهیزات) را به مراکز آموزش فنی و حرفهای استانها تخصیص دهد.
Abstract Technical and Vocational Training Organization considers the improvement and promotion of financial resource efficiency as one of the main strategies to implement a comprehensive system of skills and technology across the country. Therefore, the identification of influential factors in the financial resource allocation is very crucial for policy makers and managers in the organization. This is the main objective of this research. Statistical society includes all provincial departments of vocational training used in this study during 2012-2013. The methodology is based on Panel Data.The results represent allocating financial resource to vocational and technical training centers in provinces should consider five influential variables, namely unemployment, educational commitment, number of instructors and staffs, and finally, number of workshops. This means that the allocation of financial resources in provinces must be done according to the coefficients %15, %26, %30, %28 and %4 respectively, based on unemployment rate, responsible training hours, number of instructors, number of administrative staffs and number of workshops.
منابع
- اسعدی، جمشید (1391). مروری بر فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از گذشته تا حال و نقش آن در برنامههای سوم، چهارم، پنجم توسعه و چشم انداز 20 ساله.
- اداره کل آموزش فنی و حرفهای گیلان (1388). سابقه تاریخی آموزشهای فنی و حرفهای.
- انتظاری، یعقوب، محجوب، حسن (1392). اﻧﺘﺨﺎب ﺳﺎزﮐﺎر و روش ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﺨﺼﯿﺺ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﻪ آﻣﻮزش عاﻟﯽ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ، (68): 68-49.
- خلیلی عراقی، سید منصور، سوری، علی(1380). راهکاری پیرامون تخصیص بهینه منابع در آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (7): 40-1.
- دباغ، رحیم (1375). توزیع اعتبارات جاری دانشگاههای دولتی در طی سالهای 75 – 1367، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (13-14):178-143.
- کسرایی، اسرافیل(1374). مدل تخصیص بهینه بودجه بین دانشگاههای کشور در برنامه دوم. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (11-12): 114-81.
- نادری، ابوالقاسم (1389). ساز و کار و الگوی مطلوب تخصیص منابع مالی برای آموزش و پرورش: مبانی، الزامات، عناصر و الگوریتم. مجله تعلیم و تربیت، (104).90-59.
- Becker G.S .(1964). Human Capital. New York: National Bureau of Economic Research.
- Benton, Lori R. (2008). Examination and Application of the Education Adequacy Models and Studies to the State of Florida. PhD. Dissertation, University of Florida.
- Odden, A., Archibald, S., Fermanich, M., & Gallagher, H.A. (2002). A cost framework for professional development. Journal of Education Finance, 28(1), 51-74.
- Pan, D.,& Zena H. R., & Cynthia L. S., & Lotte Smith-Hansen .(2003). Examination of recourse allocation in education: connecting spending to student performance. Research Report, Southwest Educational Development Laboratory, Austin, TEXAS.