فهرس المقالات مهدی شریعتمداری


  • المقاله

    1 - شناسایی مولفه های توسعه سواد اطلاعاتی در دوره ابتدایی نظام آموزش و پرورش با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و کاربرد تکنیک (DEMATEL)
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1400
    با وجود اهمیت اطلاعات و سواد اطلاعاتی به عنوان علم روز در دنیا، همچنان ابعاد و مؤلفه‌های مختلف آن به خوبی روشن نیست. لذا هدف اصلی این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در نظام آموزش و پرورش و مشخص کردن مولفه‌های تاثیرگذار و تاثیرپذیر در بین معلمان مدارس ابتد أکثر
    با وجود اهمیت اطلاعات و سواد اطلاعاتی به عنوان علم روز در دنیا، همچنان ابعاد و مؤلفه‌های مختلف آن به خوبی روشن نیست. لذا هدف اصلی این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در نظام آموزش و پرورش و مشخص کردن مولفه‌های تاثیرگذار و تاثیرپذیر در بین معلمان مدارس ابتدایی است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12، برای شناسایی عوامل و مؤلفه‌ها استفاده شده است. در ضمن مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با خبرگان دانشگاه در سال 139۸ به صورت کد‌های باز و محوری و گزینشی انجام شده و برای تعیین مولفه‌ها اثرگذار و اثرپذیر از تصمیم‌گیری آزمایش و ارزیابی (dematel) استفاده شده است. با توجه به مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته، ۲۳۳کد باز و ۶۷ کد محوری برای سواد اطلاعاتی استخراج گردید، که در نهایت ۸ بعد و ۲۱ مولفه اصلی برای سواد اطلاعاتی مشخص شد. پس از آن با توجه به پرسشنامه ماتریسی معادلات ساختاری تفسیری، بُعد شناسایی روش‌های دسترسی به اطلاعات، توانایی جستجو و دسترسی به اطلاعات و تشخیص نیاز اطلاعاتی از عوامل اثرگذار و توانایی سازماندهی و کاربرد اطلاعات و مرتبط ساختن آن با دانسته های قبلی، توانایی مقایسه و ارزیابی اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف، رعایت ارزش‌های اعتقادی، تدوین راهبردهای جستجوی اطلاعات و آمایش اطلاعات از عوامل اثرپذیر شناسایی شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب یک مدل مفهومی
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب ارائه مدل بود. روش پژوهش از نظر ‌هدف ‌کاربردی، از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. ‌جامعه ‌آماری ‌‌شامل خبر أکثر
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب ارائه مدل بود. روش پژوهش از نظر ‌هدف ‌کاربردی، از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. ‌جامعه ‌آماری ‌‌شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه در زمینه تعهد سازمانی بود. با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها سند پژوهی و میدانی و ابزار گردآوری داده‌ها شامل مصاحبه نیمه‌سازمان‌یافته و پرسشنامه گردآوری داده ها دلفی با منطق فازی بود. روایی از روش گوبا و لینکن پایایی آن نیز به روش توافق بین کدگذاران تعیین شده است. برای ‌تحلیل‌ داده‌های کیفی ‌از تحلیل‌ مضمون ‌و دلفی فازی و نرم افزار MAXQDA ‌استفاده‌ شد. در نهایت 3 بعد، 16 مولفه و 100 شاخص نهایی شد.‌نتایج ‌نشان ‌داد ‌که ابعاد ارتقاء‌ تعهد سازمانی (فردی، سازمانی و محیطی) و مولفه‌های آن (احساس مثبت به شغل، تجربیات کاری، انعطاف پذیری، اعتماد، خودمختاری، جو سازمانی، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، انگیزه شغلی، امنیت شغلی، پشتیبانی مدیریت، ارتباطات کاری، مهارتهای رهبری، فرصت های شغلی جایگزین، محیط اجتماعی و محیط اقتصادی) بود. با توجه به ابعاد و مولفه‌ها مدلی ارایه شد که برازش مطلوبی داشت. تفاصيل المقالة