با توجه به پیشرفتهای علمی اخیر، پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در اولویت برنامههای راهبردی کشورمان قرار گرفته است. با توجه به نقش محوری نظام آموزش عالی در تولید و انتشار علم و فناوری، بررسی ابعاد و مولفههای پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در کشور و ارتقای نقش نظام آموزش ع أکثر
با توجه به پیشرفتهای علمی اخیر، پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در اولویت برنامههای راهبردی کشورمان قرار گرفته است. با توجه به نقش محوری نظام آموزش عالی در تولید و انتشار علم و فناوری، بررسی ابعاد و مولفههای پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در کشور و ارتقای نقش نظام آموزش عالی در پیشبرد آن ضروری به نظر میرسد. پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری اطلاعات پیمایشی است. 2 سئوال این پژوهش عبارتست از: ابعاد و مولفههای پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری کدامند؟ عوامل و ملاکهای ارتقا دهنده نقش نظام آموزش عالی در پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری کدامند؟ در این پژوهش برای پاسخ به سئوالات، از دو روش کیفی (مصاحبه نیمهساختاریافته) و کمی (پرسشنامه) استفاده شده است. جامعه آماری در روش کیفی 6 نفر از صاحبنظران حوزههای آموزش عالی و سیاست خارجی (به لحاظ ماهیت بینرشتهای پژوهش) هستند که در مصاحبه شرکت نمودند. جامعه آماری برای ابزار کمی در این پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی میباشد. نتایج این پژوهش تعداد 3 بعد و 30 مولفه برای پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در کشور و 5 عامل و 21 ملاک جهت ارتقای نقش نظام آموزش عالی در پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری را تایید نمود.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق پژوهشی و هوش معنوی با روحیه علمی دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شد. پژوهش حاضربه علت این که به توسعه دانش کاربردی در این زمینه کمک می کند، کاربردی و به لحاظ نحوه جمع آوری داده ها أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق پژوهشی و هوش معنوی با روحیه علمی دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شد. پژوهش حاضربه علت این که به توسعه دانش کاربردی در این زمینه کمک می کند، کاربردی و به لحاظ نحوه جمع آوری داده ها میدانی و به لحاظ هدف توصیفی، همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کلیه دوره های دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به تعداد 3193 نفر تشکیل دادند. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 257 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته پیرامون سه متغیر پژوهش بود. در این پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره و همچنین روش تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش مبین آن است کع تقویت هوش معنوی با تأثیری که بر بهبود رعایت موازین اخلاق پژوهشی دانشجویان دارد، می تواند در ارتقاء روحیه علمی ایشان در محیط های دانشگاهی تأثیر مثبت و مستقیمی داشته باشد.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی مهندسی منابع آب
,
العدد5,السنة
6
,
زمستان
1392
سازه های توری سنگی کاربردهای زیادی در طرحهای آبی، بخصوص انواع سرریزها، دارند. اتلاف کارمایه جریان از روی این سازه ها زیاد بوده، و لذا هزینه های ساختن حوضچهی آرامش کاهش می یابد. از نقطه نظر کیفیت آب و تاثیر بر محیط زیست، سرریزهای توری سنگی نفوذپذیر تاثیر منفی کمتری أکثر
سازه های توری سنگی کاربردهای زیادی در طرحهای آبی، بخصوص انواع سرریزها، دارند. اتلاف کارمایه جریان از روی این سازه ها زیاد بوده، و لذا هزینه های ساختن حوضچهی آرامش کاهش می یابد. از نقطه نظر کیفیت آب و تاثیر بر محیط زیست، سرریزهای توری سنگی نفوذپذیر تاثیر منفی کمتری نسبت به سرریزهای صلب نفوذناپذیر دارند. در این تحقیق، توانایی شبیه درختی M5 جهت برآورد اتلاف کارمایه از روی سرریزهای توری سنگی پله ای بررسی شده است. شبیه درختی M5 دارای دو گزینهی M5P و M5Rule می باشد، که تفاوت آنها در نوع خروجی شبیه است. برای این منظور، از داده های اندازه گیری شده بر روی 8 نمونهی فیزیکی در خصوص استهلاک کارمایه بر روی سرریز های توری سنگی پله ای استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که شبیه M5Rule به عنوان یکی از روشهای داده کاوی در پیش بینی اتلاف کارمایه از روی سرریز توری سنگی عملکرد خوبی داشته (946/0)، و بده و ارتفاع سرریز جزء مهمترین فراسنجهای دخیل در محاسبهی اتلاف کارمایه می باشند. مقایسهی نتایج به دست آمده از روش M5 با وایازی خطی لجستیک، نشان از قدرت پیش بینی بالای این روش داشت.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications