فهرس المقالات برات محمد عاشقی


  • المقاله

    1 - طراحی الگوی مؤلفه‌های عملکردی نظام آموزش عالی با استفاده از تحلیل تم
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 16 , زمستان 1401
    تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی مولفه های عملکردی نظام آموزش عالی با استفاده از تحلیل تم انجام شد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، پیمایشی-توسعه‌ای، و از لحاظ نوع، کیفی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد آموزش ع أکثر
    تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی مولفه های عملکردی نظام آموزش عالی با استفاده از تحلیل تم انجام شد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، پیمایشی-توسعه‌ای، و از لحاظ نوع، کیفی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد آموزش عالی، و مشاورین مجرب در حوزه‌ مدیریت آموزش عالی بودند که بر اساس روش نمونه‌گیری نظری، از میان آنها، 15 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این تحقیق، مصاحبه نیمه‌ساختار یافته با خبرگان بود. جهت اطمینان از روایی و پایایی مصاحبه‌ها، از دو تکنیک یعنی استفاده از فرآیندهای ساختار یافته از مصاحبه‌های همگرا، و وجود حداقل دو نفر برای انجام مصاحبه به صورت جداگانه اما موازی با یکدیگر، استفاده شد. همچنین، روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در این تحقیق، روش کیفی تحلیل تم بوده است. سرانجام نتایج تحقیق منجر به ارائه الگویی در حوزه عملکرد نظام آموزش عالی شامل سه بعد آموزش، پژوهش و فرهنگ شد و مجموعاً پانزده مؤلفه به این ابعاد اختصاص یافت. تفاصيل المقالة