مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه مداخله آموزش معلمان در مدیریت مؤثر کلاس درس بر پیامدهای شناختی(ادراک از محیط یادگیری و زمان انجام تکلیف) دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان بود
.روش شناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل همه معلمان دارای سابقه زیر 10 سال و دانش آموزان کلاسهای درس آنها در دوره دوم (پایههای چهارم تا ششم) مدارس ابتدایی شهر سمنان در سال تحصیلی(98-97) بود. شرکتکنندگان در برنامه مداخله40 نفر از معلمان و دانش آموزان کلاسهای درس آنها به تعداد 1200 نفر بودند که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل(20 نفر برای هر گروه) تقسیم شدند. برنامه مداخله آموزشی مدیریت مؤثر کلاس برای معلمان گروه آزمایش طی 15 جلسه دوساعته اجرا شد .کلیه دانش آموزان در کلاسهای درس پرسشنامه ادراک از فعالیتهای کلاس درس جنتری گابل و ریزا(2001) را تکمیل کردند. زمان انجام تکلیف دانش آموزان در کلاسهای درس هردو گروه آزمایش و کنترل توسط مشاهده گران تعلیمدیده اندازهگیری شد. از آزمون تحلیل کوواریانس اندازههای تکراری چند متغیری برای تحلیل دادهها استفاده شد. دادهها به صورت دوماهه پیگیری شد.
یافته ها: بررسی دو گروه از نظر میانگین ادراک از محیط یادگیری و زمان انجام تکلیف در مرحله پس آزمون و پیگیری، حاکی از افزایش در ادراک از محیط یادگیری در ابعاد علاقه ، انتخاب و چالش انگیزی بود. همچنین زمان انجام تکلیف در گروه آزمایش در پس آزمون و پیگیری به شکل معناداری بیشتر از گروه کنترل بود(001/.P<). آموزش طی یک دوره زمانی دوماهه ثبات داشت.
بحث و نتیجه گیری: توانمندسازی معلمان در راهبرهای مدیریت مؤثر کلاس درس نقش مهمی در افزایش پیامدهای شناختی در دانشآموزان دارد. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
تفاصيل المقالة