سنتگرایی و نصر از جمله جریانهای فکری است که همچنان زنده و پویا در حال ارتقای جایگاه خود در محافل فکری و فلسفی جهان است. از این رو، غفلت از آن، در واقع، نادیده گرفتن یک جریان جدید فلسفی است. پژوهش حاضر با طرح این سوال که، سنتگرایانی مانند سیدحسین نصر با چه مبناهای فکر أکثر
سنتگرایی و نصر از جمله جریانهای فکری است که همچنان زنده و پویا در حال ارتقای جایگاه خود در محافل فکری و فلسفی جهان است. از این رو، غفلت از آن، در واقع، نادیده گرفتن یک جریان جدید فلسفی است. پژوهش حاضر با طرح این سوال که، سنتگرایانی مانند سیدحسین نصر با چه مبناهای فکری به طرح، بحث و نقد اوضاع سیاسی و اجتماعی موجود میپردازند؟ در صدد است به واکاوی اندیشه نصر در ابعاد گوناگون معرفتشناختی، هستیشناختی، انسانشناختی، جامعهشناختی و فرجامشناختی بپردازد. بنابراین هدف پژوهش آشنایی با زوایای اصلی اندیشه نصر میشد که پس از تلاش بسیار به این نتیجه منجر شد که سیدحسین نصر و یارانش در پی آنند که کل نظام دانایی، شرعی شده و هویت قدسی یابد. آنها تلاش وافر دارند که این ایده را جا بیاندازند که چنین هویتی با ابتناء به وجود مقدس الهی به تمام حوزهها سرایت کرده و به انسان، جامعه، سیاست، حکومت و فرجام نهایی آنها نیز قداست میبخشد که برایند نهایی آن تولید و تثبیت نوعی ایدئولوژی محافظهکاری است.
تفاصيل المقالة
خروج نیروهای آمریکایی از کابل در اوت 2021 و تشکیل امارت اسلامی در افغانستان به دنبال فرار دولت قانونی این کشور، دوباره واژههایی چون القاعده، طالبان، داعش، نیروهای تندرو، رادیکال و بنیادگرا را به سرتیتر رسانههای خبری و تحلیلی تبدیل کرد. بسیار مهم است بدانیم که این گروه أکثر
خروج نیروهای آمریکایی از کابل در اوت 2021 و تشکیل امارت اسلامی در افغانستان به دنبال فرار دولت قانونی این کشور، دوباره واژههایی چون القاعده، طالبان، داعش، نیروهای تندرو، رادیکال و بنیادگرا را به سرتیتر رسانههای خبری و تحلیلی تبدیل کرد. بسیار مهم است بدانیم که این گروهها از کجا نشأت می-گیرند و تفکراتشان بر چه مبناهایی استوار است؟ به نظر میرسد اندیشه سیاسی این گروهها فاقد چارچوب نباشد بلکه با مجموعهای از دادههای معرفتشناسی، هستیشناسی، انسانشناسی، جامعهشناسی و فرجامشناسی پشتیبانی میشود. در این مقاله با استفاده از روش هرمنوتیکی اقدام به بررسی بنیادهای اساسی اندیشه سیاسی گروههای اسلامگرای سلفی خواهیم کرد. گروههایی که تحت عناوین مختلفی چون بنیادگرایی اسلامی، سلفی، داعشی، طالبانی و امثالهم از آنها یاد میشود. البته این گروهها ممکن است از زوایای مختلف تفاوت-هایی با هم داشته باشند، ولی در مبانی اشتراکات بسیاری با هم دارند که با توجه به این مبانی مشترک مورد توجه قرار میگیرند.
تفاصيل المقالة
اصطلاح بنیادگرایی با تمسک به آموزههای مسیحیت برای نخستین بار در اوایل قرن بیستم در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. جنبش بنیادگرایی مذهبی در آمریکا بر آن بود که علم مدرن، فرهنگ سنتی را در آستانه نابودی قرار داده است. از دهه هفتاد میلادی،این اصطلاح در رابطه با اسلام و مسل أکثر
اصطلاح بنیادگرایی با تمسک به آموزههای مسیحیت برای نخستین بار در اوایل قرن بیستم در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. جنبش بنیادگرایی مذهبی در آمریکا بر آن بود که علم مدرن، فرهنگ سنتی را در آستانه نابودی قرار داده است. از دهه هفتاد میلادی،این اصطلاح در رابطه با اسلام و مسلمانان به گرفته شد که تا حد زیادی حامل بار منفی بود. اصطلاح بنیادگرایی اسلامی در ابتدا معطوف به توضیح و تبیین اسلام سیاسی و فعالگرایی مسلمانان در حوزههای سیاسی و اجتماعی بود، سپس معادل فاناتیسم اسلامی، رادیکالیسم اسلامی، اصول گرایی اسلامی، خشونت گرایی مسلمانان و تندروی آنان در برخورد با نهادهای سیاسی و عامه شهروندان گردید. با توجه به استقرار مجدد طالبان در افغانستان و تأسیس امارت اسلامی در این کشور شناخت بیشتر پدیده بنیادگرایی اسلامی ضروری مینماید. از این رو، این سئوال مطرح میشود که بنیادگرایان اسلامی چگونه به یک نظریه سیاسی رسیدند و در انجام رسالت سیاسی و اجتماعی خود در چارچوب آن نظریه چگونه عمل کردند؟ هدف مقاله مروری اجمالی بر روند شکلگیری نظریه سیاسی بنیادگرایی اسلامی و نوع اقدامات آنان در مواجهه با بحرانهای سیاسی و اجتماعی است که با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و گردآوری دادهها به شیوه کتابخانهای مبادرت به تجزیه و تحلیل این مسئله گردید.
تفاصيل المقالة
سیدحسین نصر ازجمله فیلسوفانی است که در سنت فلسفی عرفانی(اسلام) تفکر و تدبر مینماید ودر این راستا، بالغ بر 50کتاب و بیش از 500 مقاله به رشته تحریر درآوردهاست و در حال حاضر در دهه هشتاد عمر خویش، همچنان پرانرژی و با انگیزه مشغول فعالیت علمی است. همین امر اهمیت واکاوی در أکثر
سیدحسین نصر ازجمله فیلسوفانی است که در سنت فلسفی عرفانی(اسلام) تفکر و تدبر مینماید ودر این راستا، بالغ بر 50کتاب و بیش از 500 مقاله به رشته تحریر درآوردهاست و در حال حاضر در دهه هشتاد عمر خویش، همچنان پرانرژی و با انگیزه مشغول فعالیت علمی است. همین امر اهمیت واکاوی در اندیشه وی را دوچندان میسازد. از آنجا که اشاره صریح و آشکاری راجع به امر سیاسی در فلسفهی نصر نشده است، پی بردن به مضامین سیاسی در آرا و اندیشههای وی کاری است بس دشوار که با بکارگیری روش هرمنوتیکی در این پژوهش شاید بتوان به بخشی از اندیشههایش دست یافت. هدف نوشتار حاضر نیز پی بردن به زوایای سیاسی و اجتماعی اندیشه نصر مییاشد. در پاسخی صریح و فرضی به سوال مربوط به تضمنات سیاسی . اجتماعی اندیشه سیدحسین نصر شاید بتوان این گونه بیان کرد که وی در اندیشه خود به حاکمیت حکمت الهی و عقلانیت اسلامی نظر دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications