رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد5,السنة
12
,
زمستان
1397
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه توصیفی - پیمایشی و روش اجرای آن ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش خبرگان دانشگاهی، مدیران و معلمان آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمون أکثر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه توصیفی - پیمایشی و روش اجرای آن ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش خبرگان دانشگاهی، مدیران و معلمان آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه در بخش کیفی 20 نفر از متخصصان و در بخش کمی 400 نفر از معلمان و مدیران بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه بود که روایی آن با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 83/0 و با روش بازآزمایی 77/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دو عامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی شامل عوامل درونی و بیرونی هستند. عامل درونی دارای مولفههای مدیریت توانمند و آگاه، فضا و امکانات، معلم و برنامه درسی و عامل بیرونی دارای مولفههای حاکمیت اسلامی، خانواده، رسانه و نهادهای غیردولتی است.
تفاصيل المقالة
رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد1,السنة
12
,
بهار
1397
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شایستگی مدیران بر توسعه سازمانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته بود؛ بهطوری که در رویکرد کیفی از روش داده بنیاد و در رویکرد کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه پژوهش مدیران و معاونان صدا و سیمای مراکز استانها در أکثر
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شایستگی مدیران بر توسعه سازمانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته بود؛ بهطوری که در رویکرد کیفی از روش داده بنیاد و در رویکرد کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه پژوهش مدیران و معاونان صدا و سیمای مراکز استانها در سال 1396 بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 277 نفر محاسبه شد که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محققساخته شایستگی مدیران و توسعه سازمانی استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامههای شایستگی مدیران و تعهد سازمانی تایید و پایایی آنها بهترتیب با روش آلفای کرونباخ 83/0 و 72/0 محاسبه شد. پایایی ابعاد شایستگی مدیران یعنی شایستگیهای فردی، گروهی، فنی و سازمانی بهترتیب با روش آلفای کرونباخ 83/0، 88/0، 80/0 و 77/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر و به کمک نرمافزار Smart PLS-2 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که همه ابعاد شایستگی مدیران شامل شایستگیهای فردی، گروهی، فنی و سازمانی بر شایستگی مدیران بهترتیب با ضرایب مسیر 92/0، 95/0، 91/0 و 59/0 تاثیر مثبت و معنادار داشت. همچنین شایستگی مدیران بر توسعه سازمانی با ضریب مسیر 86/0 تاثیر مثبت و معنادار داشت (01/0>P).
تفاصيل المقالة
رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد1,السنة
13
,
بهار
1398
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام شد. این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمون أکثر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام شد. این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش طرحواره درمانی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی استفاده و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر طرحواره درمانی باعث کاهش زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی شد (001/0>P). در نتیجه مشاوران و متخصصان تعلیم و تربیت میتوانند از روش طرحواره درمانی برای کاهش زورگویی سایبری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان استفاده نمایند.
تفاصيل المقالة
رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد4,السنة
12
,
پاییز
1397
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازیهای مجازی (بازیهای فکری) بر رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر متوسطه د أکثر
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازیهای مجازی (بازیهای فکری) بر رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر متوسطه دوم مجتمع علوم پزشکی ناحیه 2 شیراز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان دانشآموزان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای تعداد دو کلاس (هر کلاس 30 نفر) بهعنوان نمونه انتخاب شد. گروه آزمایش 14 جلسه به روش بازیهای مجازی (بازیهای فکری) آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامههای رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی بودند که روایی و پایایی آنها تایید شدند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در هر سه متغیر رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر بازیهای مجازی (بازیهای فکری) به طور معناداری باعث افزایش رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شد (001/0>P). بنابراین دانشآموزان تحت آموزش بازیهای مجازی در مقایسه با گروه کنترل از لحاظ متغیرهای رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی در وضع بهتری قرار داشتند
تفاصيل المقالة
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
العدد2,السنة
7
,
تابستان
1398
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی زوج درمانی به روش طرحواره درمانی یانگ بر سازگاری زناشویی و طلاق عاطفی در زوجین متقاضی طلاق بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل زوجین متقاضی طلاق مراجعهکننده به مرکز مشاوره دادگاه شهر أکثر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی زوج درمانی به روش طرحواره درمانی یانگ بر سازگاری زناشویی و طلاق عاطفی در زوجین متقاضی طلاق بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل زوجین متقاضی طلاق مراجعهکننده به مرکز مشاوره دادگاه شهر بوشهر در فصل پاییز سال 1396 بودند. نمونه پژوهش 40 زوج بودند که با روش در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه مساوی (هر گروه 20 زوج) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای (دو جلسه در هفته) تحت آموزش زوج درمانی با روش طرحواره درمانی یانگ قرار گرفت. گروهها به پرسشنامههای سازگاری زناشویی اسپاینر (1976) و طلاق عاطفی گاتمن (1995) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-19 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در سازگاری زناشویی و طلاق عاطفی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر زوج درمانی به روش طرحواره درمانی یانگ باعث افزایش سازگاری زناشویی و کاهش طلاق عاطفی در زوجین متقاضی طلاق شد (05/0>p). بنابراین مشاوران و درمانگران میتوانند از روش زوج درمانی به روش طرحواره درمانی یانگ برای افزایش سازگاری زناشویی و کاهش طلاق عاطفی در زوجین متقاضی طلاق استفاده کنند.
تفاصيل المقالة
این مطالعه با هدف پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 60 أکثر
این مطالعه با هدف پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 600 دانشآموز (300 دختر و 300 پسر) بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی (صالحی، 1392)، سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391)، انگیزش پیشرفت (هرمانز، 1970) و خوشبینی تحصیلی (بیرد و همکاران، 2010) استفاده شد. دادهها در نرمافزار SPSS-19 با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. نتایج تحلیلها نشان داد که سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین، متغیرهای سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی به طور معناداری توانستند 23 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تبیین نمایند (01/0p < ). بنابراین، برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان توصیه میگردد که از طریق کارگاههای آموزشی میزان سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی آنان افزایش یابد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications