رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد1,السنة
13
,
بهار
1398
این تحقیق با هدف برآورد مدل اعتبارسنجی در راستای ارتقای کیفیت گروههای آموزشی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش دانشجویان، دانشآموختگان و اساتید گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه بودند که نمونه أکثر
این تحقیق با هدف برآورد مدل اعتبارسنجی در راستای ارتقای کیفیت گروههای آموزشی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش دانشجویان، دانشآموختگان و اساتید گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه بودند که نمونه با توجه به فرمول کوکران برای دانشجویان و دانشآموختگان 157 نفر و برای اساتید 50 نفر محاسبه که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با روشهای توصیفی (شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (آزمون تی) با نرمافزار SPSS-17 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین کیفیت دروندادهای اصلی یعنی دانشجویان و برنامه درسی، دوره آموزشی و اعضای گروه آموزشی به طور معناداری بالاتر از متوسط و تجهیزات و فضاهای آموزشی و پژوهشی به طور معناداری پایینتر از متوسط بودند. همچنین میانگین کیفیت فرایندهای اصلی یعنی جایگاه سازمانی و مدیریت گروه به طور معناداری بالاتر از متوسط بود، اما کیفیت تدریس و روشهای یاددهی و یادگیری در حد متوسط قرار داشت. علاوه بر آن میانگین کیفیت برونداد اصلی یعنی دانشآموختگان به طور معناداری بالاتر از متوسط بود (05/0>P). بر اساس نتایج تحقیق حاضر میتوان برنامههایی در راستای ارتقای کیفیت گروههای آموزشی طراحی و اجرا کرد.
تفاصيل المقالة
رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد4,السنة
13
,
پاییز
1398
این مطالعه با هدف ارائه مدل فرایند تربیت رهبری خدمتگزار بر اساس رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد انجام شد. این پژوهش کیفی بود و با استفاده از رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان مدیریت و رهبری سازمانی بودند که از میان آنها تعداد 10 نفر با روش أکثر
این مطالعه با هدف ارائه مدل فرایند تربیت رهبری خدمتگزار بر اساس رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد انجام شد. این پژوهش کیفی بود و با استفاده از رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان مدیریت و رهبری سازمانی بودند که از میان آنها تعداد 10 نفر با روش نمونهگیری هدفمند با توجه به اصل اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه نیمهساختاریافته به روش دلفی جمعآوری و اعتبار محتوایی آن با نظر متخصصان تایید شد. دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل موثر بر رهبری خدمتگزار شامل اعتقادات و باورهای مذهبی، ساختار سازمانی و ارزشهای سازمانی بود و مولفههای فرایند تربیت رهبری خدمتگزار شامل هشت مولفه خدمترسانی، تواضع، اعتماد، بصیرت، توانمندسازی، گروهسازی، مهرورزی و نوعدوستی بود که بر اساس آن مدل فرایند تربیت رهبری خدمتگزار طراحی شد. بر اساس مدل پژوهش حاضر و با توجه به بهرهگیری از پشتوانه نظری غنی در ارتباط با موضوع و مقایسه مدلهای مختلف رهبری خدمتگزار، متخصصان و مسئولان میتوانند ضمن تحلیل وضعیت کنونی و استفاده از تجارب موفق، اقدام به ارائه طرح رهبری خدمتگزار نمایند.
تفاصيل المقالة
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
العدد2,السنة
8
,
تابستان
1399
این مطالعه با هدف پیشبینی بلوغ هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی و سازگاری اجتماعی انجام شد. مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. از میان نوجوانان پسر شهر زنجان در سال 1398 تعداد 200 نفر با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسش أکثر
این مطالعه با هدف پیشبینی بلوغ هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی و سازگاری اجتماعی انجام شد. مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. از میان نوجوانان پسر شهر زنجان در سال 1398 تعداد 200 نفر با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بلوغ هیجانی (سینک و بهارگاوا، 1991)، سبکهای دلبستگی (کولینز و رید، 1990) و سازگاری اجتماعی (بل، 1961) و برای تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرمافزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. یافتهها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن (37/0=r) و سازگاری اجتماعی (29/0=r) با بلوغ هیجانی رابطه مثبت و معنادار و سبکهای دلبستگی ناایمن اجتنابی (40/0-=r) و دوسوگرا (44/0-=r) با بلوغ هیجانی رابطه منفی و معنادار داشت. دیگر یافتهها نشان داد سبکهای دلبستگی و سازگاری اجتماعی بهطور معناداری توانستند 6/33 درصد از تغییرات بلوغ هیجانی نوجوانان پسر را تبیین کنند (05/0P<). بر اساس نتایج توصیه میشود که برای افزایش بلوغ هیجانی نوجوانان پسر از طریق کارگاههای آموزشی بهویژه کارگاههای فرزندپروری میزان سبک دلبستگی ایمن و سازگاری اجتماعی افزایش و میزان سبکهای دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا کاهش یابد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications