رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد4,السنة
13
,
پاییز
1398
این پژوهش با هدف طراحی و تبیین برنامه آموزش سرزندگی تحصیلی برای دانشآموزان دوره اول دبیرستان انجام شد. مطالعه حاضر کیفی از نوع اکتشافی با روش تحلیل مضمون بود. جامعه پژوهش کلیه کتابها و مقالههای فارسی و لاتین منتشرشده درباره سرزندگی تحصیلی در سالهای 1396-1390 و خبرگا أکثر
این پژوهش با هدف طراحی و تبیین برنامه آموزش سرزندگی تحصیلی برای دانشآموزان دوره اول دبیرستان انجام شد. مطالعه حاضر کیفی از نوع اکتشافی با روش تحلیل مضمون بود. جامعه پژوهش کلیه کتابها و مقالههای فارسی و لاتین منتشرشده درباره سرزندگی تحصیلی در سالهای 1396-1390 و خبرگان دانشگاهی در زمینه سرزندگی تحصیلی بودند. نمونه پژوهش همه کتابها و مقالههای در دسترس پژوهشگر و 10 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش یادداشتبرداری از مقالهها و مصاحبه با خبرگان دانشگاهی بودند. اطلاعات به روش تحلیل مضامین با نرمافزار Nvivo نسخه 10 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که 215 مضمون اولیه، 48 مضمون ثانویه و 5 مضمون نهایی شامل نیازها و انواع آن (15 مضمون)، اهمیت علم و دانش (12 مضمون)، سرزندگی علت تحصیل (5 مضمون)، افزایش انرژی و احساس خوب بودن (11 مضمون) و انواع انگیزه (5 مضمون) شناسایی شد. با توجه به 48 مضمون ثانویه و 5 مضمون نهایی برنامه آموزش سرزندگی تحصیلی که شاخصهای روانسنجی آن تایید شد، برای 12 جلسه 70 دقیقهای طراحی و تبیین گردید. بنابراین، میتوان از برنامه پیشنهادی آموزش سرزندگی تحصیلی در این مطالعه برای بهبود سرزندگی تحصیلی و سایر متغیرهای تحصیلی مرتبط با آن استفاده کرد.
تفاصيل المقالة
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1398
هدف این پژوهش پیشبینی دلزدگی زناشویی بر اساس حمایت اجتماعی ادراکشده و میزان استفاده از شبکههای مجازی در زنان متأهل بود. مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش زنان متأهل مراجعهکننده به سرای محلات شهر تهران در فصلهای بهار و تابستان سال 1398 بودند. نمونه پ أکثر
هدف این پژوهش پیشبینی دلزدگی زناشویی بر اساس حمایت اجتماعی ادراکشده و میزان استفاده از شبکههای مجازی در زنان متأهل بود. مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش زنان متأهل مراجعهکننده به سرای محلات شهر تهران در فصلهای بهار و تابستان سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 180 نفر بودند که با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامههای دلزدگی زناشویی (پاینز، 1996)، حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت و همکاران، 1988) و میزان استفاده از شبکههای مجازی (یانگ، 1998) جمعآوری و با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS-18 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که حمایت خانواده، دوستان و دیگران با دلزدگی زناشویی زنان متأهل رابطه معنادار منفی و میزان استفاده از شبکههای مجازی با دلزدگی زناشویی آنان رابطه معنادار مثبت داشت. همچنین متغیرهای حمایت خانواده، دوستان و دیگران و میزان استفاده از شبکههای مجازی به طور معناداری توانستند 46 درصد از تغییرات دلزدگی زناشویی زنان متأهل را پیشبینی نمایند (05/0P<). با توجه به نتایج توصیه میگردد که با آموزشهای لازم برای کاهش دلزدگی زناشویی زنان متأهل میزان حمایت اجتماعی ادراکشده در آنان افزایش و میزان استفاده از شبکههای مجازی در آنها کاهش یابد.
تفاصيل المقالة
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
العدد5,السنة
8
,
زمستان
1399
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش ذهنآگاهی بر مقاومت روانشناختی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان انجام شد. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان متقاضی طلاق شهر تهران در سال 1398 بودند. نمون أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش ذهنآگاهی بر مقاومت روانشناختی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان انجام شد. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان متقاضی طلاق شهر تهران در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بود که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 70 دقیقهای آموزش ذهنآگاهی دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای مقاومت روانشناختی (کانر و دیویدسون، 2003) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) بودند و دادهها با روش اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش ذهنآگاهی باعث افزایش مقاومت روانشناختی و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و کاهش راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان در زنان متقاضی طلاق شد و نتایج آموزش در مرحله پیگیری دو ماهه نیز باقی ماند (05/0p < ). با توجه به اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر مقاومت روانشناختی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان، برنامهریزی برای استفاده از آن توسط درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگیهای مرتبط با سلامت میتواند موثر واقع شود.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications