فهرس المقالات زینب السادات اطهری


  • المقاله

    1 - جستاری بر دلالت‌های تربیت اخلاقی در مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب بر اساس روابط چهارگانه انسان
    پژوهشنامه ادبیات تعلیمی , العدد 4 , السنة 15 , زمستان 1402
    هدف از مطالعه حاضر بررسی دلالت‌های تربیت اخلاقی در مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب بر اساس روابط چهارگانه انسان می‌باشد. این تحقیق بر مبنای روش کمی-کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا انجام شد. به دلیل سنخیت زیاد با موضوع از جلد پنجم این مجموعه (حاوی داستان‌ها أکثر
    هدف از مطالعه حاضر بررسی دلالت‌های تربیت اخلاقی در مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب بر اساس روابط چهارگانه انسان می‌باشد. این تحقیق بر مبنای روش کمی-کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا انجام شد. به دلیل سنخیت زیاد با موضوع از جلد پنجم این مجموعه (حاوی داستان‌هایی از قرآن) و هشتم (حاوی داستان‌های از ائمه اطهار علیهم السلام) صرفه‌نظر شد. بنابراین واحد زمینه تحقیق شامل همه داستان‌های شش جلد باقی مانده از این مجموعه در قالب 130 داستان در 951 صفحه و واحد تحلیل شامل نیمی از داستان‌های شش جلد مشتمل بر 64 داستان در 421 صفحه بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب و فهرست وارسی تحلیل محتوا بود. در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوای جهت‌دار (قیاسی) مبتنی بر نظریه مایرینگ استفاده شد. روایی مقوله‌های شناسایی شده مرتبط با مؤلفه‌های ارتباطی بعد از بازبینی چند باره توسط متخصصین، تایید شد. پایایی مقوله‌های شناسایی شده نیز با بهره‌گیری از ضریب اسکات، 92/77 % به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس روش آنتروپی شانون انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که مرکز توجه نویسنده در انتخاب داستان‌ها بیشتر بر خودشناسی و مردم‌شناسی بوده است و به جنبه‌های خداشناسی هم به طور مستقل در دو جلد پنج و هشت پرداخته شده است؛ لذا برای جبران نقصان این مجموعه در ارتباط با خلقت، تألیف کتب داستانی مربوط، ضرورت دارد. در نهایت استفاده از این مجموعه داستانی در تألیف و تدوین سایر مجموعه‌های داستانی و به خصوص کتب درسی پیشنهاد می‌گردد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی نقش تربیت اخلاقی در رعایت حجاب دانشجویان دختر دانشگاه کاشان
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1397
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تربیت اخلاقی در رعایت حجاب دانشجویان دختر دانشگاه کاشان انجام شده است. این پژوهش از نظر اجرا توصیفی ـ همبستگی می­باشد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دختر دانشگاه کاشان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 3252 نف أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تربیت اخلاقی در رعایت حجاب دانشجویان دختر دانشگاه کاشان انجام شده است. این پژوهش از نظر اجرا توصیفی ـ همبستگی می­باشد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دختر دانشگاه کاشان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 3252 نفر بود که از میان آن­ها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای متناسب با حجم 344 نفر انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق­ساخته تربیت اخلاقی و حجاب استفاده شده است. سنجش روایی سازه­ای با استفاده از آماره KMO برای تربیت اخلاقی 94/0 و برای حجاب 91/0 و پایایی پرسشنامه­ها از طریق  آلفای ­کرونباخ برای تربیت اخلاقی 95/0 و برای حجاب 92/0 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل داده­ها در دو سطح توصیفی(فراوانی، درصد، کمینه و بیشینه، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(رگرسیون، مدل معادلات ساختاری، آزمون t  و F ) با کمک نرم­افزار SPSS22 و AMOS22 انجام شد. یافته­ها حاکی از آن است که متغیر تربیت اخلاقی توانسته است 44/77 درصد از تغییرات حجاب را پیش­بینی کند. نتایج تحلیل داده­ها نشان از معنادار بودن نقش تربیت اخلاقی و هر یک از مؤلفه­های آن در رعایت حجاب دانشجویان دارد. بر این اساس هر چه هر یک از مؤلفه­ها تقویت شود میزان رعایت حجاب مناسب­تر خواهد (05/0 p<). تفاصيل المقالة