فهرس المقالات سارا جهانی


  • المقاله

    1 - مقایسه اثر بخشی گشتالت درمانی و موسیقی درمانی بر اضطراب امتحان و بهزیستی تحصیلی دانش ‏آموزان ‏دختر متوسطه دوم
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1397
    هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی گشتالت درمانی و موسیقی درمانی بر اضطراب امتحان و ‏بهزیستی تحصیلی در ‏دانش ‏آموزان ‏دختر متوسطه دوم می باشد. روش پژوهش، روش ‏آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس ‏آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش ‏آموزان د أکثر
    هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی گشتالت درمانی و موسیقی درمانی بر اضطراب امتحان و ‏بهزیستی تحصیلی در ‏دانش ‏آموزان ‏دختر متوسطه دوم می باشد. روش پژوهش، روش ‏آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس ‏آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش ‏آموزان دختر متوسطه دوم شهر شیراز ‏می ‏باشد. نمونه آماری شامل دو گروه آموزش ‏(هرکدام 15 نفر) ‏و یک گروه کنترل ‏(15 نفره) ‏که با روش نمونه گیری تصادفی ‏خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و دو گروه ‏آزمایش، گشتالت درمانی و موسیقی درمانی را دریافت ‏کردند. ابزار تحقیق شامل مقیاس اضطراب امتحان فریدمن و مقیاس بهزیستی تحصیلی سالملاـ ‏آرو و آپادایا ‏بود. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان دهنده تاثیر معنادار گشتالت درمانی و ‏موسیقی درمانی بر اضطراب ‏امتحان (43/20‏F=‎‏ و000/0‏P=‎‏) و بهزیستی ‏تحصیلی(47/38‏F=‎‏ و ‏‏000/0‏P=‎‏) ‏می باشد. همچنین بین ‏گشتالت درمانی و موسیقی درمانی در اضطراب ‏امتحان و بهزیستی ‏تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0>P). با توجه به نتایج به دست آمده یعنی اثر بخشی گشتالت درمانی و موسیقی درمانی بر کاهش اضطراب امتحان و بهبود ‏بهزیستی تحصیلی، ‏نقش درمان های فوق در کاهش اضطراب امتحان و بهبود کارکردهای هیجانی دانش آموز در محیط ‏تحصیلی بیش از پیش آشکار می ‏گردد. تفاصيل المقالة