فهرس المقالات رقیه شکراللهی


  • المقاله

    1 - شناسایی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان ابتدایی در مناطق دوزبانه
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 18 , پاییز 1400
    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، کیفی است که با هدف شناسایی صلاحیت های حرفه ای معلمان ابتدایی در مناطق دوزبانه انجام شد. بدین منظور با استفاده از روش اسنادی و با لحاظ کردن ملاک های کیفیت اسناد، 70 سند منتشر شدۀ مرتبط با صلاحیت حرفه ای معلمان و دوزبانگی شامل 6 أکثر
    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، کیفی است که با هدف شناسایی صلاحیت های حرفه ای معلمان ابتدایی در مناطق دوزبانه انجام شد. بدین منظور با استفاده از روش اسنادی و با لحاظ کردن ملاک های کیفیت اسناد، 70 سند منتشر شدۀ مرتبط با صلاحیت حرفه ای معلمان و دوزبانگی شامل 63 سند خارجی به زبان انگلیسی در دامنۀ زمانی( 2020- 2000) و 7 سند داخلی به زبان فارسی در دامنۀ زمانی( 1399-1389)، از بین منابع مکتوب به شیوۀ هدفمند انتخاب شد. برای تحلیل داده ها از شیوۀ تحلیل مضمون و برای تأیید دقت و صحت داده ها، در مورد اعتبار مطالعه از شیوۀ بررسی به وسیلۀ اعضای پژوهش و سه سوسازی (داده ها، منابع و روش ها) استفاده شد. تحلیل داده ها به شناسایی (75 مضمون پایه، 7 مضمون سازمان دهندۀ سطح اول (صلاحیت اخلاقی، صلاحیت عاطفی، صلاحیت شناختی، صلاحیت شخصیتی، صلاحیت آموزشی، صلاحیت ارتباطی،صلاحیت فرهنگی) و 14 مضمون سازمان دهندۀ سطح دوم و 1 مضمون فراگیر (صلاحیت حرفه ای) منتج شد. نتایج نشان داد که برخورداری معلمان از صلاحیت حرفه ای از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر ارتقاء کیفیت نظام آموزشی و به‌ویژه بهبود سطح و عمق یادگیری دانش آموزان دوزبانه است تفاصيل المقالة